ANTARA pelbagai berita luar negara yang disiarkan di Astro AWANI, berikut adalah antara yang paling menjadi tumpuan sepanjang Isnin, 1 Jun 2022.

1. Arab Saudi khaskan empat lapangan terbang untuk penerbangan haji

Pihak Berkuasa Penerbangan Awam Saudi (GACA) mengumumkan senarai empat lapangan terbang yang dikhaskan untuk menerima jemaah haji untuk musim haji 1443 Hijrah, lapor akhbar Mesir, Elwatan.

2. COVID-19 di Mekah terkawal, SOP dilonggarkan

Wabak COVID-19 di Mekah dilaporkan sudah semakin terkawal dan prosedur operasi standard (SOP) turut dilonggarkan tanpa pemakaian pelitup muka di kawasan terbuka, kata Konsul Haji Malaysia, Tabung Haji (TH) di Jeddah, Muhammad Saimi Mat Som.

3. COVID-19 di China | Shanghai dibuka semula

Orang ramai berkumpul bagi meraikan pembukaan semula bandar terbesar China, di Shanghai tepat tengah malam tadi selepas berdepan dua bulan sekatan COVID-19.

4. Rantau Afrika lapor 1,400 kes cacar monyet setakat tahun ini - WHO

Sebanyak 1,400 kes cacar monyet dilaporkan setakat tahun ini melibatkan tujuh negara di benua Afrika dengan 1,392 kes disyaki manakala 44 lagi kes disahkan, menurut kenyataan pejabat serantau Pertubuhan Kesihatan Sedunia (WHO) untuk Afrika pada Selasa.

5. Hungary sahkan kes pertama cacar monyet

Hungary pada Selasa mencatatkan kes pertama cacar monyet, lapor Agensi Anadolu.

6. China di Asia Selatan: Kebangkitan ketenteraan timbulkan keresahan - Penganalisis

Peningkatan peranan dan pengaruh negara China di Asia Selatan sepanjang dekad yang lepas membawa implikasi besar ke atas politik, ekonomi dan keselamatan serantau.

7. Somalia beri amaran bakal hadapi kebuluran yang teruk

Somalia kini mengalami kemarau terburuk yang pernah direkodkan sejak beberapa dekad, menghampiri keadaan kebuluran di tengah-tengah krisis kelaparan dan pemakanan yang semakin meruncing.

8. Krisis Ukraine-Rusia | EU setuju sekat import minyak Rusia hingga 90%

Kesatuan Eropah (EU) mencapai persetujuan untuk menyekat majoriti import minyak Rusia hingga 90 peratus dalam tempoh enam bulan akan datang.

9. Rundingan Nuklear | Iran mahu komitmen dari AS

Menteri Luar Iran, Hossein Amir-Abdollahian mendedahkan berkongsi dengan Naib Presiden Amerika Syarikat Kamala Harris berhubung kebimbangan republik itu mengenai perjanjian berkenaan.

10. Isu anti-Asia: White House jadi 'pentas' BTS

Presiden Amerika Syarikat (AS) Joe Biden mengadakan pertemuan dengan kumpulan K-pop terkenal BTS di White House pada Selasa.