ANTARA pelbagai berita luar negara yang disiarkan di Astro AWANI, berikut adalah yang paling menjadi tumpuan sepanjang Jumaat, 28 Julai 2023.

1. Taufan Doksuri landa timur China

Taufan Doksuri, taufan kelima tahun ini mendarat di wilayah Fujian di timur China pada pagi Jumaat, membawa bersama angin kencang dan hujan lebat, lapor Xinhua.

2. Bot terbalik di tasik, angka korban meningkat

Angka korban akibat sebuah bot kecil terbalik di di sebuah tasik berhampiran ibu negara Filipina semalam meningkat kepada 23 orang.

3. Sidang Parlimen Thailand pada 4 Ogos ini bagi pilih Perdana Menteri

Parlimen Thailand dijadualkan bersidang pada 4 Ogos ini untuk mencuba sekali lagi memilih seorang Perdana Menteri.

4. Lapan maut, seorang hilang letupan di tempat simpan bijirin

Sekurang-kurangnya lapan orang maut, seorang hilang dan puluhan lagi cedera selepas letupan silo bijirin di sebuah koperasi pertanian di selatan Brazil pada Khamis.

5. Presiden Marcos berlepas pulang ke Filipina selepas lawatan negara tiga hari

Presiden Filipina Ferdinand Marcos Jr berlepas pulang ke republik itu semalam selepas melengkapkan lawatan negara selama tiga hari ke Malaysia.

6. Pelabur Malaysia berminat dengan Dana MIF Filipina - Marcos Jr

Pelabur Malaysia telah menyatakan minat terhadap Dana Pelaburan Maharlika (MIF), dana kekayaan berdaulat pertama Filipina, kata Presiden Ferdinand R. Marcos Jr.

7. Bekas pegawai perisikan dakwa kerajaan AS sembunyikan UFO

Bekas pegawai perisikan Tentera Udara Amerika Syarikat (USAF), David Grusch memberitahu Kongres bahawa kewujudan objek terbang tidak dikenali (UFO) sudah dirahsiakan oleh kerajaan AS menerusi beberapa agensi sejak 1930-an lagi.

8. Trump berdepan lebih banyak pertuduhan babitkan kes dokumen sulit

Bekas Presiden Amerika Syarikat Donald Trump pada Khamis berdepan pertuduhan baharu membabitkan kes dokumen sulit, lapor media tempatan.

9. PM Sweden bimbang demonstrasi berterusan bakar al-Quran

Perdana Menteri Sweden, Ulf Kristersson akui "amat bimbang" tentang akibat jika lebih banyak demonstrasi berterusan di mana al-Quran dicemari dan dibakar.

10. Enam mesin pam digunakan dalam operasi menyelamat 8 pelombong

Pasukan penyelamat di wilayah Jawa Tengah menggunakan pam bagi mengeluarkan air demi menyelamatkan sekurang-kurangnya lapan pelombong yang terperangkap sedalam 60 meter di lombong emas haram Pancurendang di pinggir Ajibarang, Banyumas sejak Rabu.