SELEBRITI pujaan ramai Amerika Syarikat seperti Lady Gaga, Bruce Springsteen, Madonna Beyonce dan suaminya, Jay Z, adalah antara mereka yang ligat berkempen di atas pentas Hillary Clinton.

Penglibatan artis dan pemuzik dari dunia glamor AS itu menambahkan senarai selebriti yang terlibat dalam usaha mempengaruhi pengundi demi sokongan kepada calon Demokrat.

Pada Isnin lalu, bintang rock Springsteen menghangatkan malam menjelang hari pengundian di Philadelphia, alpor AFP.

“Mari laksanakan tanggungjawab kita supaya kita boleh melihat kembali ke tahun 2016, di mana kita berdiri bersama Hillary Clinton di tapak yang benar dalam sejarah kita,” ujar Springsteen kepada 40,000 penonton yang berhimpun berdekatan Independence Hall.

Bintang itu memberitahu, Donald Trump hanya akan ‘mengutamakan kepentingan dan egonya serta membelakangkan demokrasi Amerika’.

Sokongan yang sama turut dizahirkan secara terbuka oleh seorang lagi bintang rock, Jon Bon Jovi, yang te;ah ke North Carolina untuk menjayakan rapat umum bersama penyanyi Lady Gaga.

“Saya tahu betapa pentingnya mesej ini untuk disebarkan. Kita tidak perlu untuk membenci pengikut Trump,” lata Lady Gaga.

Madonna pula mengujakan para penyokong Clinton di New York dengan sebuah konsert terbuka, dengan menyampaikan lagu-lagu popularnya termasuk ‘Express Yourself’.

“Seingat saya, kita masih hidup dalam negara cauvinis, seksis dan misoginis yang ekstrem. Sebab itulah Hillary Clinton perlu menjadi Presiden,” ujar Madonna.

Penyanyi pop bertaraf legenda itu juga menunjukkan rasa bimbang sekiranya Trump menjadi Presiden.
“Adakah kita mahu menjadi bahan ketawa seluruh dunia?” kata Madonna.

Sementara itu, Trump menghabiskan kempen-kempen terakhirnya dengan mengeji Beyonce dan Jay Z, kerana menyokong Clinton.

Calon Republikan itu mendakwa, rapat umumnya dihadiri lebih ramai orang berbanding rapat umum yang dihadiri pasangan artis itu.

Trump juga mengutuk penggunaan bahasa Beyonce dan Jay Z yang tidak sesuai dan kotor dalam lagu-lagu persembahan sewaktu pasangan itu berkempen untuk menyokong Clinton di Ohio.