Gara-gara bertindak biadab terhadap pengawal keselamatan di stesen Transit Aliran Massa (MRT), seorang pelajar wanita warga China bakal berdepan hukuman penjara dan dihantar balik ke negara asal.

Wanita itu yang dikenali sebagai Jiale Zhang ditahan pihak berkuasa Filipina pada Sabtu selepas rakaman video dia memarahi pegawai bernama William Cristobal tular di media sosial.

Dalam rakaman itu, Zhang enggan menerima teguran Cristobal supaya tidak membawa masuk bekas minuman berisi susu soya ke dalam stesen berkenaan.

Cristobal turut mengarahkan wanita berusia 23 tahun itu supaya menghabiskan minumannya terlebih dahulu sebelum melepasi pintu tiket, bagaimanapun Zhang bertindak biadab apabila mencurah minumannya ke arah lelaki berkenaan.

Kejadian itu mencetuskan kemarahan netizen dan menganggap Zhang sebagai terlalu sombong sekali gus meningkatkan sentimen anti-China di negara tersebut.

Difahamkan, baru-baru ini pihak berkuasa Filipina telah mengeluarkan arahan melarang botol atau bekas minuman dibawa masuk ke stesen MRT termasuk LRT di seluruh Manila.

Ia bertujuan mengelak serangan pengganas yang mungkin menyasarkan stesen pengangkutan awam terbabit menggunakan bom cecair.