RIO DE JANEIRO: Presiden Brazil Luiz Inacio Lula da Silva berjanji untuk mengenal pasti dan mempertanggungjawabkan mereka yang terlibat menceroboh bangunan kerajaan di Brasilia Ahad lepas, lapor Agensi Akhbar Jerman (dpa).

Beribu-ribu perusuh yang enggan mengakui kekalahan bekas presiden sayap kanan Jair Bolsonaro dalam pilihan raya baru-baru ini, menyerbu Kongres, Mahkamah Agung dan istana presiden Brazil pada Ahad.

Bekas presiden tidak membuat kenyataan umum secara jelas mengakui kekalahannya dalam pilihan raya berkenaan.

"Atas nama mempertahan demokrasi," kerajaan tidak akan bersikap "autoritarian" atau "sederhana" dalam menangani pelakunya," kata Lula di televisyen Brazil selepas mesyuarat keselamatan bersama lebih 20 gabenor di Brasilia pada Isnin.

"Kami akan menyiasat perkara ini dan mencari orang yang membiayai (serbuan itu)," katanya. Kira-kira 1,500 orang kini ditahan sementara berikutan peristiwa Ahad.

Dalam insiden keganasan di Brasilia, penyokong Bolsonaro menggeledah bangunan Kongres Nasional sebelum bergerak ke Mahkamah Agung berhampiran dan Palacio do Planalto. Pasukan keselamatan mengambil masa beberapa jam untuk mengawal semula kawasan itu.

Beribu-ribu orang turun ke jalan raya di Rio de Janeiro dan Sao Paulo pada Isnin untuk membantah rusuhan itu.

-- BERNAMA