LONDON: Kerajaan Britain rancang untuk meningkatkan dana tangani perubahan iklim sebanyak 11.6 bilion pound.

Menurut Pejabat Luar Britain, komitmen kerajaan untuk menggandakan dana untuk pembiayaan iklim antarabangsa dibuat pada 2019 ketika berada pada 0.7 peratus daripada KDNK yang dibelanjakan untuk bantuan antarabangsa dan praCOVID-19.

Kerajaan Britain perlu membelanjakan 83 peratus daripada jumlah belanjawan bantuan untuk dana iklim antarabangsa untuk memenuhi sasaran 11.6 bilion pound menjelang 2026.

Dana ke atas iklim antarabangsa ini akan menutup ruang untuk komitmen lain seperti kemanusiaan, wanita dan gadis.

Dasar iklim Perdana Menteri Britain, Rishi Sunak dikritik selepas Menteri Alam Sekitar Antarabangsa, Zac Goldsmith meletak jawatan minggu lalu, atas alasan Sunak tidak memberi perhatian kepada isu alam sekitar.

Goldsmith mendakwa, Britain secara jelas meninggalkan pentas dunia dan menarik balik kepimpinan mengenai iklim dan alam semula jadi.

Penasihat iklim Britain dalam Jawatankuasa Perubahan Iklim (CCC) juga berkata minggu lalu, negara itu telah kehilangan kedudukannya sebagai peneraju global dalam polisi iklim.

Britain juga didakwa tidak cukup bertindak untuk memenuhi sasaran sifar bersih karbon pada abad pertengahannya.

CCC mendapati bahawa Britain telah ketinggalan dalam bidang termasuk meningkatkan kecekapan tenaga dalam bangunan, melancarkan pam haba, membendung pelepasan daripada industri dan meningkatkan kadar penanaman pokok menjelang 2025.