BANDAR SERI BEGAWAN: Jawatankuasa Perubahan Iklim Kebangsaan Brunei Darussalam (BNCCC) mengumumkan arahan pelaporan mandatori gas rumah hijau (GHG), lapor Xinhua yang memetik harian Borneo Bulletin pada Jumaat.

Semua kemudahan yang mengeluarkan dan/atau mengeluarkan GHG termasuk jabatan kerajaan dan syarikat swasta, dikehendaki melaporkan GHG pada setiap suku tahun dan setiap tahun mulai tahun ini, menurut laporan itu.

Menteri di Pejabat Perdana Menteri dan Menteri Kedua Kewangan dan Ekonomi, Mohd Amin Liew Abdullah, berkata pelaksanaan arahan itu penting dalam menangani cabaran iklim dan menunjukkan komitmen kerajaan untuk mencapai ketelusan dan akauntabiliti selaras dengan sasaran inventori karbon dalam Dasar Perubahan Iklim Negara Brunei Darussalam.

Brunei mengumumkan Nationally Determined Contribution 2030 dan komitmennya untuk mengurangkan pelepasan GHG sebanyak 20 peratus paras biasa perniagaan bagi mencapai pelepasan sifar bersih menjelang 2050 melalui peralihan tenaga dan pemuliharaan hutan.

-- BERNAMA