MANILA: Calon-calon pilihan raya presiden Filipina kini giat menjalankan kempen hingga ke pelosok daerah untuk meraih lebih banyak sokongan dalam fasa kemuncak kempen masing-masing.

Reuters melaporkan, persaingan dilihat semakin sengit antara dua calon iaitu Ferdinand Marcos Jr dan seteru politik lamanya, Leni Robredo.

Marcos, 64, yang merupakan anak lelaki kepada diktator yang pernah memerintah Filipina selama dua dekad, memiliki kelebihan dalam undi berbanding Naib Presiden Robredo, menjelang hari membuang undi pada 9 Mei nanti.

Marcos mengulangi pesanannya tentang perpaduan di hadapan penyokongnya di wilayah Iloilo, dalam perhimpunan pertama daripada tiga yang terbesar minggu ini sebelum tempoh kempen berakhir pada Sabtu.

"Kami telah menjelajah ke seluruh negara untuk meraih sokongan demi pergerakan kempen perpaduan kami,” ujar Marcos, yang dilihat sedang berusaha sehabis baik untuk menjenamakan semula nama keluarganya, selepas 36 tahun kuasa rakyat menggulingkan ayahnya serta menyebabkan keluarganya hidup dalam buangan.

Penganalisis politik berkata, Marcos kini dibantu oleh pasukan perhubungan awam untuk mengubah persepsi ke atas keluarganya, meskipun para pengkritik mendakwa keluarga Marcos cuba mengubah sejarah.

"Mereka mempunyai kelebihan untuk mencetus naratif menarik, yang kita ketahui mengubah fakta sejarah. Bagaimanapun, ia diterima oleh kebanyakan pengundi,” ulas profesor politik yang telah bersara, Temario Rivera.

Di wilayah Negros Occidental, yang sepatutnya menjadi lokasi kempen kecil untuk Robredo, 57, bertukar menjadi rapat umum besar apabila dihadiri ramai ratusan penyokongnya. Di situ, beliau menjanjikan kerajaan yang jujur dan telus dalam kempennya.

Dalam satu kaji selidik yang dikelola Pulse Asia pada pertengahan April, 56 peratus daripada 2,400 responden menyokong Marcos, 23 peratus menyokong Rodredo, manakala bekas petinju, Manny Pacquiao, dan Datuk Bandar Manila, Francisco Domagoso masing-masing 7 peratus dan 4 peratus.