TAIPEI: Empat penghantaran ceri segar berjumlah 14,160 kilogram (kg) yang diimport dari Amerika Syarikat (AS) dan satu lagi penghantaran dari Kanada seberat 250 kg gagal dalam pemeriksaan di sempadan, selepas didapati mengandungi tahap sisa kimia pertanian berlebihan, umum Pentadbiran Makanan dan Ubat-ubatan (FDA) Taiwan pada Selasa.

Menurut FDA itu lima kelompok ceri adalah antara 14 produk import lain yang turut gagal dalam pemeriksaan di sempadan baru-baru ini, selepas didapati mengandungi sisa racun perosak yang berlebihan atau tidak mematuhi syarat kelayakan yang lain, lapor Agensi Berita Pusat (CNA).

Produk berkenaan sama ada akan dipulangkan atau dimusnahkan.

Produk substandard lain termasuk sos pisang UFC dari Filipina, penyepit bayi dari China dan keropok Vietnam.

Timbalan Pengarah FDA Lin Chin-fu berkata pada masa ini, ceri dari AS tertakluk pada pemeriksaan kastam mengikut kelompok, termasuk empat penghantaran terbaharu, sejak enam bulan lalu sebanyak 18 kelompok ceri dari AS gagal dalam pemeriksaan.

Beliau berkata empat kelompok ceri Amerika telah dirampas selepas didapati mengandungi 0.01-0.02 ppm racun kulat mefentrifluconazole.

Di Taiwan, mefentrifluconazole hanya dibenarkan untuk digunakan pada timun.

Memandangkan Taiwan tidak menghasilkan ceri, ia tidak mempunyai tahap sisa maksimum (MRL) untuk mefentrifluconazole dalam buah, kata Lin.

Bagaimanapun, mengikut peraturan sisa racun perosak dan dasar MLR Taiwan, FDA menerima permohonan toleransi import MRL daripada pihak yang berminat dan pejabat perwakilan negara pengeksport.

Toleransi untuk kebanyakan sisa racun perosak ialah 0.01 ppm.

Lin berkata FDA telah menghantar dokumen kepada pihak berkuasa AS untuk melakukan penambahbaikan dan meminta pihak yang berkaitan memohon toleransi import MRL menurut peraturan yang berkaitan.

Penghantaran ceri dari Kanada pula didapati mengandungi 0.02 ppm cyclaniliprole, racun serangga yang digunakan pada buah-buahan dan beberapa tanaman lain.

Selain itu, tembikai susu segar dari Jepun dan trufel hitam segar dari Itali turut didapati mengandungi tahap bahan kimia atau sisa logam berat berlebihan.

-- BERNAMA