BEIJING: Sasaran kualiti udara China pada tahun ini dilaraskan pada paras yang lebih tinggi berbanding paras purata tahun lalu, ujar pegawai rasmi kerajaan pada Khamis.

Reuters melaporkan, paras sasaran baharu itu diumumkan selepas pencemaran menunjukkan pengurangan yang nyata pada awal tahun 2020 berikutan sekatan pergerakan dan perintah berkurung gara-gara COVID-19.

China bagaimanapun akan cuba mematuhi paras purata partikel udara PM2.5 pada 34.5 mikrogram per meter kubik pada tahun 2021 ini, kata Kementerian Ekologi dan Alam Sekitar pada Khamis. 

Bacaan itu adalah lebih tinggi sedikit daripada purata 33 mikrogram yang didaftarkan di 337 buah bandar sepanjang tahun 2020.

Beijing merekodkan bacaan 38 mikrogram tahun lalu.

“Sasaran tahun ini (untuk kualiti udara yang bagus) agak lebih rendah daripada angka tahun 2020. Namun, jika anda mengetepikan impak pandemik pada kualiti udara, kadar PM2.5 adalah sekitar 35 mikrogram tahun lalu,” ujar ketua unit pencemaran udara di Kementerian Ekologi dan Alam Sekitar China, Liu Bingjiang.

Standard kualiti udara kebangsaan China kini pada paras 35 mikrogram per meter kubik. Angka itu sudahpun melebihi paras yang disyorkan Pertubuhan Kesihatan Sedunia (WHO) yang menetapkan pada paras tahunan tidak lebih 10 mikrogram.

Meskipun wilayah yang sering berjerebu di bahagian utara China telah menunjukkan status yang lebih baik dalam tahun-tahun kebelakangan, kepadatan 2.5PM sering saja meningkat ke paras berbahaya. Bacaan di Beijing ketika cuti Tahun Baharu Cina lalu telah melebihi 200 mikrogram.

Liu berkata, banyak lagi yang perlu dilakukan dalam masa lima tahun mendatang bagi menggantikan arang batu dengan sumber tanaga yang lebih bersih.

"Jika China tidak mengawal pertumbuhan penggunaan arang batu, ia akan memberi tekanan besar kepada iklim dan sasaran pencemaran,” ujarnya.

Jelas Liu, dalam tempoh tahun 2016 hingga 2020, penggunaan gas asli China berkembang sehingga 150 bilion meter kubik (bcm) dan mampu melonjak lagi 120bcm sepanjang tahun 2021hingga 2025.

Tambahnya, semua itu ‘tidak ada erti bagi sasaran iklim’, jika ia tidak digunakan bagi menggantikan arang batu.