BEIJING: “Perkara penting dalam menyelesaikan isu perubahan iklim adalah tindakan jitu dan bukan hanya bercakap kosong".

Demikian bidas jurucakap Kementerian Luar China, Wang Wenbin, terhadap Presiden Amerika Syarikat (AS), Joe Biden yang mengecam ketidakhadiran Presiden China, Xi Jinping ke Sidang Kemuncak COP26.

Beliau menegaskan, China sebaliknya mengambil langkah proaktif untuk menangani isu global tersebut.

Sejak awal pandemik COVID-19, Xi dilaporkan tidak pernah keluar dari China sekali gus tidak menyertai pemimpin dunia bagi persidangan COP26 kali ini.

Biden sebelum ini telah mengecam rakan sejawatnya dari China dan Rusia, Presiden Vladimir Putin kerana kegagalan mereka untuk hadir ke acara penting itu.

BACA: COP26: Ikrar baharu tangani gas metana, selamatkan hutan 

BACA: COP26: Biden kecam China, Rusia gagal hadir 

Biden dilapor berkata, ketiadaan kedua-dua pemimpin itu sebagai satu kesilapan besar dan tidak komited kepada matlamat iklim yang bercita-cita tinggi.

Bagaimanapun, tindakan Biden itu mendapat kecaman Duta Besar China ke Pertubuhan Bangsa-Bangsa Bersatu, Zhang Jun yang menyifatkan beliau seolah-olah cuba mempolitikkan persidangan itu.

Katanya, Biden yang hadir dengan tangan kosong telah mengubah sidang kemuncak itu menjadi "pertunjukan politik" dengan berulang kali memeriksa kehadiran pemimpin China dan Rusia.


COP26 | Biden kecam China, Rusia gagal hadir