BANDAR Pekanbaru, Sumatera, Indonesia memperluas program pemberian vaksin COVID-19 di kepulauan itu dengan menggunakan bas.

Jumlah bas yang digunakan dalam program vaksinasi itu telah ditambah kepada 10 sejak dilancarkan 1 Jun lalu.

Penggunaan bas bagi tujuan suntikan itu mendapat sambutan baik dari orang ramai susulan Indonesia berdepan lonjakan kes jangkitan baharu.

Kepulauan berkapasiti 270 juta penduduk itu sedang bersiap sedia untuk mencapai puncak jangkitan koronavirus susulan perayaan Aidilfitri bulan lalu yang menyaksikan jutaan perjalanan berlaku dalam kalangan penduduknya.

Rakyat Indonesia berharap program vaksinasi menggunakan bas itu dapat diteruskan kerana ia memudahkan orang ramai untuk mendapatkan vaksin, berbanding perlu membuat perjalanan jauh untuk pergi ke pusat vaksinasi.

Sementara itu, kerajaan Indonesia memaklumkan, setakat ini, program bas vaksin itu telah memberikan 12,000 dos Sinovac dan mampu mencapai kapasiti 1,000 suntikan sehari.

Terdapat perancangan untuk menambah bilangan bas namun tidak diperincikan selanjutnya.

Walaupun dengan program tersebut, Indonesia turut menghadapi masalah keyakinan pengambilan vaksin dalam kalangan rakyat susulan berita palsu berkaitan vaksin.

Indonesia merancang untuk memastikan 181.5 juta penduduknya menerima suntikan vaksin menjelang tahun depan.

Setakat ini, hanya 11.57 juta telah menerima dua dos vaksin.

Negara itu menggunakan vaksin Sinovac, Sinopharm dan AstraZeneca.