MANILA: Filipina sekali lagi merekodkan kes harian tertinggi COVID-19 apabila hampir 10,000 kes disahkan pada rabu.

Dalam tempoh 24 jam lalu, negara kedua rekod kes tertinggi di Asia Tenggara itu mengesahkan 9,838 lagi kes baharu.

Manila sebelum ini telah dikenakan perintah berkurung dua minggu berkuatkuasa minggu lalu setelah lonjakan baru dalam kes jangkitan virus berkenaan.

Bagaimanapun, pihak berkuasa menyifatkan lonjakan itu berlaku disebabkan faktor kepatuhan masyarakat yang rendah, khususnya di kota metropolitan Manila.

Ketika kemudahan hospital kini mula dipenuhi dengan pesakit COVID-19, Jabatan Kesihatan Filipina memaklumkan bahawa lebih banyak hospital modular (pusat rawatan sementara) akan dibina bersebelahan kemudahan kesihatan.

Dalam satu sidang media secara maya, Setiausaha Kesihatan Leopoldo Vega mengatakan bahawa mereka melihat hospital modular sebagai salah satu cara mereka dapat meredakan kapasiti pesakit COVID-19 di hospital.

Jelasnya, pihaknya telah menubuhkan hospital modular dengan kelengkapan 110 katil di sebelah Quezon Institute dan dijangka dibuka pada 8 April.

Filipina kini telah melaporkan lebih 702,856 kes COVID-19, dengan 13,149 kematian, iaitu jumlah kedua tertinggi di Asia Tenggara selepas Indonesia.