VICTORIA: Penduduk Victoria diberi amaran gelombang baharu COVID-19 bakal melanda negeri itu menjelang perayaan tahun baharu.

Memetik laporan 9News, Ketua Pegawai Kesihatan Victoria, Brett Suton memaklumkan berita ini di Twitter serta memperincikan langkah yang perlu diambil orang ramai untuk melindungi diri dari virus bahaya itu.

Dalam ciapannya, Sutton menitip nasihat kepada warga Victoria berbunyi “melindungi diri anda adalah cara terbaik untuk melindungi keluarga dan komuniti".

"Jika anda tidak mendapat COVID, anda tidak boleh menyebarkan COVID.

"Terdapat enam perkara yang boleh anda lakukan untuk bantu lindungi diri daripada COVID, termasuk berada di dalam ruang yang mempunyai pengudaraan yang baik di dalam rumah dan memakai topeng terutamanya jika anda tidak berada di kawasan yang mempunyai sistem pengudaraan yang baik.

"Jika anda mempunyai simptom sama sekali, pastikan anda menjalani ujian tindak balas rantai polimerase (PCR) atau Ujian Antigen Cepat (RAT),” katanya.

Tambah Sutton, amat penting untuk mengikuti perkembangan terkini mengenai program kempen dos penggalak vaksinasi COVID-19.

Dalam pada itu, Ketua Pegawai Perubatan Australia Paul Kelly memberitahu Today awal minggu ini bahawa varian baharu COVID-19 sedang ‘mengganas’ dalam komuniti yang disifatkan sebagai ‘cucu Omicron’.

"Kita akan melihat lebih banyak jangkitan," katanya.

Sementara itu, beliau menggesa rakyat Australia sentiasa memastikan mengambil langkah berjaga-jaga.

Terdahulu, Ketua Menteri Victoria, Daniel Andrews berkata seiring dengan peningkatan kemasukan ke hospital, ramai pekerja barisan hadapan yang sakit diasingkan dan menjalani kuarantin, sekali gus memberi tekanan kepada pihak berkuasa kesihatan.