BRITAIN pada Khamis meluluskan vaksin dua dos Novavax untuk kegunaan individu dewasa, menjadikan ia vaksin kelima yang digunakan di negara itu.

Ia juga sebagai langkah mengekang penularan varian Omicron yang menyaksikan peningkatan kes harian mendadak di negara itu.

Vaksin yang dinamakan Nuvaxovid itu diluluskan untuk kegunaan individu berumur 18 tahun ke atas di Britain selepas memenuhi piawaian keselamatan, kualiti dan keberkesanan yang diperlukan.

Perkara itu dijelaskan Agensi Pengawalseliaan Produk Ubat dan Penjagaan Kesihatan (MHRA) United Kingdom dalam satu kenyataan.

Kelulusan diberikan beberapa hari selepas pengeluar ubat itu memohon kebenaran Amerika Syarikat selepas berbulan-bulan bergelut dengan masalah pembangunan dan pembuatan.

Ia juga selepas kelulusan di Eropah pada Disember lalu, yang juga ditangguhkan.

Pada 2020, pentadbiran kerajaan Britain dan Novavax bersetuju membekalkan 60 juta dos dan menjalinkan kerjasama dalam ujian peringkat akhir vaksin tersebut di negara itu.

Novavax mula menghantar bekalan vaksin ke Kesatuan Eropah pada Januari, dengan 27 juta dijangka tiba pada suku pertama dan 42 juta pada suku kedua.

Sebelum ini, vaksin yang diluluskan untuk kegunaan di UK ialah keluaran AstraZeneca-Oxford, Pfizer-BioNTech, Moderna and Johnson & Johnson.

Negara itu kini merekodkan jumlah kes COVID-19 ketujuh tertinggi di dunia, menurut Reuters.

Data kerajaan menunjukkan, terdapat 88,171 kes baharu yang dilaporkan pada Khamis.