PESAKIT yang dijangkiti COVID-19 di Amazonas, Brazil, dilaporkan maut kerana kehabisan bekalan oksigen di hospital.

Keadaan tersebut berlaku ketika negara itu menyaksikan lonjakan dalam kes kematian akibat COVID-19 ketika ini.

Anggota Kongres Amazonas, Marcelo Ramos berkata pada Khamis, negeri itu merayu kepada Amerika Syarikat supaya mengirimkan pesawat pengangkut tentera ke ibu kota Manaus, bersama silinder oksigen.

Media tempatan melaporkan, di luar Hospital 28 de Agosto di Manaus, saudara-mara pesakit bertindak mengadakan protes kerana mendakwa pesakit diputuskan dari mesin ventilator akibat kekurangan bekalan oksigen.

Brazil adalah negara kedua dunia selepas Amerika Syarikat yang mempunyai kes jangkitan tertinggi.

Dengan perkhidmatan kecemasan dalam keadaan tertekan dan genting, Gabenor Nelson Lima mengumumkan perintah berkurung dari jam 7 malam hingga 6 pagi di seluruh negara bagi mengekang wabak itu.

Manaus merupakan antara bandar raya awal di Brazil yang menyaksikan peningkatan kes kematian dan lambakan kes positif ketika gelombang pertama tahun lepas.

Pihak berkuasa kesihatan mengatakan, bekalan oksigen hampir habis di beberapa hospital serta wad rawatan rapi (ICU) penuh sehingga sejumlah pesakit terpaksa diangkut ke negeri lain.

Terdapat juga pesakit COVID-19 yang maut di rumah, di Manaus.

Memburukkan lagi keadaan, mutasi baharu di Jepun dikesan sebanyak empat kes di Amazonas.

Menteri Kesihatan Amazonas, Marcellus Campelo berkata, negeri itu memerlukan hampir tiga kali ganda oksigen yang dapat dihasilkannya di peringkat tempatan dan memohon bekalan dari negeri lain.

Pakar kesihatan awam turut memberi laporan mengenai pesakit yang maut akibat COVID-19 di ICU, tanpa bekalan oksigen.

"Kita kehabisan oksigen dan hospital kini menjadi dewan kelemasan. Pesakit yang berjaya bertahan mungkin boleh mengalami kerosakan otak kekal," kata seorang penyelidik yang dipetik media tempatan.