Singapura dalam pengesahan awal memaklumkan terdapat 48 kes baharu jangkitan COVID-19 dalam tempoh 24 jam lepas di republik itu dan tiada kes dalam komuniti dilaporkan.

Dalam data ringkasnya yang dikeluarkan di sini hari ini, Kementerian Kesihatan (MOH) republik itu berkata terdapat lima kes import yang semuanya telah diberikan Notis Duduk di Rumah sebaik sahaja tiba di Singapura.

Bagaimanapun, data mengenai baki kes tidak disertakan.

Penambahan kes baharu itu menjadikan keseluruhan jangkitan di republik itu kini berjumlah 57,454 kes.

Dalam data lengkap yang dikeluarkan pada Ahad, kementerian itu mengklasifikasikan 991 kes yang dilaporkan sebagai import, kes komuniti 2,238 dan 54,177 melibatkan penghuni asrama.

MOH berkata sejumlah 56,764 kes telah pulih sepenuhnya daripada jangkitan dan dibenaran keluar dari hospital atau kemudahan rawatan komuniti.

Setakat pukul 12 tengah hari pada Ahad, 60 kes disahkan masih dirawat di hospital, namun tiada pesakit yang ditempatkan di unit rawatan rapi.

Sementara itu, 555 pesakit yang bergejala ringan atau sihat secara klinikal tetapi diuji positif COVID-19 telah diasingkan dan dirawat di kemudahan komuniti.

Sehingga kini, 27 orang telah meninggal dunia akibat komplikasi COVID-19 di republik itu.

Tiada kluster baharu yang dikenal pasti semalam.

-- BERNAMA