SINGAPURA: Singapura melaporkan 19,420 kes baharu jangkitan COVID-19 pada Selasa, dengan 19,179 merupakan kes tempatan manakala 241 kes import.

Menurut laporan Kementerian Kesihatan (MOH) di laman web rasminya, tujuh kematian direkodkan dalam tempoh 24 jam lepas.

Sementara itu,The Straits Times melaporkan republik itu mencatat jumlah kes harian tertinggi sejak wabak itu melanda pada Januari 2020.

Sejak 28 hari lepas, data merekodkan 99.7 peratus dari 191,882 pesakit tidak menunjukkan sebarang gejala atau mengalami simptom ringan.

Angka kes jangkitan COVID-19 mencecah 497,997, dengan 913 kematian.

Dalam perkembangan lain, menurut MoH bagi mengurangkan tekanan terhadap klinik dan poliklinik Pengamal Perubatan Am (GP), individu positif ujian kendiri tanpa sebarang simptom (PERSONS) boleh membuat temu janji di mana-mana Pusat Ujian Gabungan (CTC) atau Pusat Ujian Pantas (QTC) bagi menjalankan Ujian Pantas Antigen kendiri dan dipantau kementerian (ART) mulai hari ini hingga 15 Mac 2022.

"Kami akan buka 48 pusat untuk permulaan, dan akan memperluaskannya menjadi 205 pusat pada akhir minggu ini.

"Kerajaan akan membiayai ART dalam tempoh empat minggu ini," menurut kementerian itu.

Sejak beberapa minggu kebelakangan, klinik GP, poliklinik dan hospital terus merekodkan peningkatan bilangan pesakit, kebanyakannya tanpa gejala atau bergejala ringan.

Jabatan Kecemasan hospital turut merekodkan kehadiran pesakit yang tidak memerlukan bantuan perubatan kecemasan.

"Kunjungan pesakit ini tidak perlu, dan berisiko menjejaskan quota mereka yang benar-benar memerlukan rawatan perubatan," menurut kementerian.

Orang ramai boleh menempah ART menerusi https://go.gov.sg/community-ART-test.

Setakat 14 Feb, 90 peratus rakyat sudah lengkap dua dos vaksin COVID-19, dan 64 peratus menerima dos penggalak.

Singapura pada Isnin turut mengumumkan vaksin COVID-19 Nuvaxovid oleh Novavax akan digunakan ke atas individu berumur 18 tahun dan ke atas, sebagai vaksin primer COVID-19 dan penggalak bagi menjayakan Program Vaksinasi Kebangsaan.

-- BERNAMA