BANGKOK:Thailand telah memulakan gerakan besar-besaran pengesanan kes aktif selama tiga minggu dalam usahanya memutuskan rantaian penularan COVID-19 di wilayah Samut Sakhon, wilayah yang menjadi pusat penularan pandemik itu yang terbaharu di Thailand.

Timbalan jurucakap Kementerian Luar Thailand, Natapanu Nopakun berkata jumlah kes COVID-19 di kawasan itu terus melonjak susulan jangkitan awal yang dikesan bermula di sebuah pasar makanan laut di Samut Sakhon pertengahan Disember lepas.

Beliau berkata pihak berkuasa kesihatan telah memulakan gerakan pengesanan kes aktif selama tiga bulan itu bermula Isnin lepas, yang dilaksanakan sehingga 7 Feb di beberapa kawasan dan komuniti tempatan.

"Sejak dua hari lepas, terdapat peningkatan ketara dalam kes harian COVID-19 di kawasan ini, antara 150 dan 900 kes, dan perkara ini memang dijangka susulan gerakan pengesanan yang ditingkatkan itu.

"Kita jangka jumlah jangkitan akan berkurangan dalam minggu ketiga Februari, dan sekiranya jumlah terus berkurangan, terutama dalam kalangan komuniti tempatan, pihak berkuasa akan melonggarkan beberapa sekatan," katanya dalam taklimat harian COVID-19 di sini hari ini.

Natapanu berkata kebanyakan kes yang dikesan semasa pengesanan aktif itu itu adalah kes asimptomatik, yang tidak memerlukan rawatan sebagaimana yang diterima oleh pesakit yang menunjukkan gejala jangkitan.

"Oleh itu mereka (pesakit asimptomatik) akan dirawat di kemudahan kuarantin negara bagi mengelak kesesakan di hospital," katanya.

Sementara itu jurucakap Pusat Pentadbiran Situasi COVID-19 (CCSA) Thaweesilp Wissanuyothin berkata Thailand merekodkan 819 kes COVID-19 baharu, termasuk 808 jangkitan tempatan dan satu kematian dalam tempoh 24 jam lepas, menjadikan kes positif di Thailand kini berjumlah 15,465 ke dengan 76 kematian.

Thaweesilp berkata daripada 819 kes baharu itu, 716 dikesan menerusi pengesanan aktif kes dengan 714 kes di Samut Sakhon, dan masing-masing satu di Rayong dan Samut Prakan.

Menurutnya kematian tunggal yang dilaporkan itu melibatkan seorang lelaki tempatan berumur 56 tahun di Samut Sakhon.

Sementara itu Thaweesilp berkata CCSA merancang untuk melonggarkan beberapa sekatan yang dikenakan termasuk membuka sekolah dan melanjutkan waktu operasi restoran.

"Langkah melonggarkan sekatan itu akan dibincang dan dimuktamadkan di mesyuarat CCSA yang dipengerusikan oleh Perdana Menteri Prayuth Chan o-cha Jumaat ini berdasarkan kepada keadaan semasa COVID-19 di setiap wilayah dan daerah," katanya.

-- BERNAMA