LISBON: Eropah berada pada tahap penting dalam mendepani pandemik COVID-19.

Pesuruhjaya Kesihatan Eropah, Stella Kyriakides berkata, beliau bimbang tentang negara yang mempunyai liputan vaksin yang rendah dengan kes baharu semakin meningkat.

Negara-negara Eropah yang menjadi kebimbangan lonjakan kes COVID-19 adalah adalah Romania, Bulgaria, Latvia dan Estonia.

"Kita berada di peringkat penting kerana kita melihat selepas beberapa minggu kestabilan dan penurunan, kes semakin meningkat dan terutamanya negara anggota kita yang mempunyai liputan vaksinasi yang rendah, sistem kesihatan mereka benar-benar dicabar.

"Jadi saya akan mengatakan bahawa kita berada di tahap yang sangat penting dalam wabak ini. Ia belum berakhir," katanya.

Beliau berkata demikian pada Sidang Kemuncak Web di Lisbon pada Rabu, yang diadakan secara dalam talian berikutan pandemik COVID-19.

Acara ini telah berlangsung di Portugal sejak 2016, mengumpulkan syarikat pemula, usahawan dan pemimpin dari seluruh dunia.

Kyriakides berkata mekanisme perpaduan Eropah antara negara anggota membantu dengan menyediakan peralatan, ubat-ubatan dan juga mengambil pesakit daripada sistem kesihatan yang terbaharu.

Portugal merupakan negara paling banyak divaksinasi di dunia dengan kira-kira 87 peratus daripada jumlah penduduknya telah lengkap divaksin.