KUALA LUMPUR: Kesan serius dalam risiko vaksin COVID-19 jauh lebih rendah daripada kesan risiko keparahan akibat dijangkiti wabak berkenaan.

Pertubuhan Kesihatan Sedunia (WHO) menggariskan beberapa kebimbangan orang ramai berkaitan dengan kesan sampingan pembekuan darah berkaitan dua vaksin COVID-19.

"Inilah sebabnya mengapa WHO sangat mengesyorkan vaksinasi terhadap COVID-19 bermula dengan orang-orang dalam kumpulan keutamaan, pekerja kesihatan, orang tua dan mereka dengan keadaan kesihatan yang kronik.

"Ini termasuk yang lebih terdedah kepada jangkitan dan berisiko tinggi mendapat penyakit dan kematian yang serius jika mereka menjadi dijangkiti virus," kata WHO dalam satu kenyataan.

Agensi kesihatan dunia itu berkata, saintis di seluruh dunia telah bekerjasama dengan kepantasan yang belum pernah terjadi sebelum ini untuk meneliti dan membangunkan vaksin untuk membantu mengawal pandemk.

Walaupun demikian, kata WHO,  vaksin COVID-19 yang dipersetujui untuk digunakan selepas melalui semua langkah bagi memastikan keselamatan, keberkesanan dan kualitinya.

"WHO bekerjasama dengan pakar dan pihak berkuasa nasional di negara-negara untuk memastikan proses ini dan semua ubat termasuk vaksin, mempunyai kesan sampingan yang berpotensi.

"Dalam kebanyakan kes, kesan sampingan daripada vaksin COVID-19 adalah ringan dan kejadian yang teruk sangat jarang berlaku dan apabila ia berlaku, perlu dipantau dengan teliti dan disiasat dengan teliti.

"Itulah sebabnya negara perlu memiliki sistem dan mekanisme yang kuat untuk mengenal pasti kejadian buruk setelah imunisasi dan dapat menyampaikan risiko dengan jelas dan berkesan," jelas WHO lagi.

Mengulas lanjut, WHO berkata, pakar imunisasi terkemuka di dunia secara terus menerus mengkaji data mengenai pelbagai vaksin yang digunakan dalam program vaksinasi COVID-19 di seluruh dunia.Kumpulan
Pakar Strategi Penasihat Pakar mengenai Imunisasi (SAGE) WHO telah menerbitkan panduan mengenai penggunaan vaksin Pfizer BioNTech dan berdasarkan data baharu.
SAGE juga mengemas kini petunjuk sementara mengenai penggunaan vaksin AstraZeneca oleh Universiti Oxford.

"Pfizer dan AstraZeneca adalah dua vaksin yang digunakan di Malaysia, bersama dengan vaksin lain yang juga disetujui dan digunakan oleh Bahagian Regulatori Farmasi Negara (NPRA).

Kedua-dua vaksin Pfizer dan AstraZeneca diketahui berkesan melindungi individu dari penyakit yang teruk dan risiko kematian akibat COVID-19 pada orang dewasa dari semua peringkat usia.

"Dalam kes AstraZeneca, terdapat laporan kesan sampingan pembekuan darah yang serius, tetapi sangat jarang berlaku dan keadaan ini berlaku pada kurang daripada 10 orang daripada setiap juta orang yang telah menerima vaksin ini,” kata WHO.

WHO berkata, adalah penting bagi orang ramai dan pekerja kesihatan untuk memahami bahawa risiko ini memang ada dan berjaga-jaga untuk melaporkan dan memberikan rawatan perubatan segera apabila ini berlaku.

"Namun, penting juga untuk diingat bahawa manfaat vaksinasi jauh melebihi risiko kejadian buruk ini," ujarnya.