KEMENANGAN mengejut calon Demokrat Doug Jones di Alabama memberikan impak besar untuk parti itu di Dewan Senat Amerika Syarikat (AS). Ia membuka peluang realistik pertama parti itu untuk merebut kembali Senat AS pada tahun 2018. Dan jika mereka berjaya menawan Senat, masa depan presiden Donald Trump akan menjadi lebih suram.

Sebaik sahaja Jones mengangkat sumpah, 52-48 majoriti parti Republikan akan menyusut ke 51-49. Ini bermakna bahawa ahli-ahli Parti Demokrat perlu meraih, bersih, hanya dua kerusi, dan bukannya tiga, untuk mengambil alih semula ruang dewan itu.

Laluan sukar Demokrat menawan Senat pada pilihan raya 2018 kini mendapat perhatian yang lebih menarik disebabkan kemenangan di Alabama.

Demokrat perlu mempertahankan 26 kerusi Senat penting tahun depan, manakala hanya 8 kerusi penting parti Republikan harus dipertahankan.

Selain itu, Demokrat bertanding di wilayah yang sukar - mereka mempertahankan 10 kerusi di negeri-negeri di mana Presiden Trump menang. (Lima daripada mereka berada di negeri-negeri Trump menang besar.)

Tambahan pula, daripada lapan kerusi yang dipegang oleh parti Republik, hanya satu yang berada di negeri Hillary Clinton yang menang (Dean Heller di Nevada). Terdapat juga kerusi terbuka di Arizona, sebuah negeri di mana Clinton menang tipis.

Dengan kedua perkara ini, Demokrat sukar untuk merancang laluan yang mudah untuk keuntungan Demokrat memenangi tiga kerusi tambahan.

Kemenangan Jones mengubah congakan ini. Sekarang, mempertahankan semua penyandangnya dan menang hanya di Nevada dan Arizona akan memberi majoriti 51-49 Demokrat di Senat. Itu masih menjadi tumpuan yang sangat berat - tetapi itu adalah yang paling munasabah dalam memberi peluang kepada parti ini yang telah meyorot di peti undi setelah beberapa tahun.

Kawalan Senat akhirnya akan membolehkan Demokrat menghalang calon-calon Trump.

Kehilangan wakil Republikan sama ada di Kongres mahupun di Senat akan menjadi kekalahan seismik untuk Presiden Trump. Ia akan memastikan bahawa GOP tidak boleh melepaskan sebarang rang undang partisan utama melalui proses perdamaian anggaran, dan ia akan memberikan kuasa sepina Demokrat yang mereka semestinya akan gunakan untuk melancarkan siasatan mendalam terhadap pentadbiran Trump dan terhadap Trump sendiri.

Tetapi penguasaan Senat akan memberikan satu lagi kesan besar - ia akan memberi kuasa kuasa Demokrat ke atas calon pilihan Trump.

Tidak seperti majoriti undang-undang, yang memerlukan 60 undi untuk mengatasi Senat, Trump boleh menamakan calon-calon melalui Senat dengan majoriti mudah - bermakna dia mendapat banyak calon yang disahkan tanpa sokongan Demokrat.

Di bawah Senat yang dikuasai Demokrat, itu tidak mungkin lagi. Dan bukan hanya Trump yang perlu memilih sekurang-kurangnya seorang calon Demokrat untuk memenangi sebarang undian pengesahan. Senator Demokrat Chuck Schumer akan dijangka menggunakan kuasa beliau untuk memutuskan kalendar dalam mempertimbangkan dan mengesahkan pencalonan Trump. Dengan Senat di bawah Schumer, media yakin Demokrat akan membenamkan ramai pilihan Trump selama-lamanya.

Untuk itu, kemenangan calon Demokrat di Alabama dilihat sebagai satu titik permulaan dalam proses parti itu untuk menyingkirkan Presiden Trump.