Seorang bekas model Playboy yang mendakwa pernah mempunyai hubungan sulit dengan Presiden Amerika Syarikat (AS) Donald Trump, telah memfailkan saman supaya dirinya bebas dari perjanjian undang-undang yang memintanya terus berdiam diri.

Karen McDougal memfailkan saman itu di Mahkamah Tinggi Los Angeles, California ke atas American Media Inc (AMI), iaitu penerbit National Enquirer, yang telah membayarnya sebanyak AS$150,000 pada 2016 untuk 'merahsiakan' perkara itu.

McDougal memohon mahkamah mengisytiharkan perjanjian itu batal, kerana mendakwa dia telah diperdaya untuk menandatanganinya.

Majalah New Yorker pada bulan lalu melaporkan tentang dakwaan McDougal dan tindakan AMI membayarnya untuk hak mendapatkan ceritanya, yang kemudian langsung tidak disiarkan. Ketua Pegawai Eksekutif AMI, David Pecker, difahamkan menganggap Trump sebagai ‘rakan baik’.

Saman daripada McDougal itu dibuat pada hari yang sama, susulan keputusan seorang hakim di New York yang memerintahkan Trump berdepan saman daripada seorang pengusaha restoran, Summer Zervos. Zervos mendakwa Trump telah melakukan pencabulan seksual terhadapnya ketika dia muncul dalam program TV realiti The Apprentice.

Dalam saman itu, McDougal mendakwa dia dan Trump terlibat dalam hubungan ‘romantis’ selama 10 bulan sekitar tahun 2006 dan 2007. Tempoh itu bagaimanapun bertindan dengan tempoh hubungan sulit Trump dengan aktres filem dewasa, Stormy Daniels.

Pada tahun 2006 juga, isteri Trump, Melania, melahirkan anak bongsu mereka, Barron.

AMI dalam satu kenyataan berkata syarikat itu mempunyai kontrak yang sah dengan McDougal dan akan mencari penyelesaian tentang isu itu.