Bekas Presiden Amerika Syarikat, Barack Obama berkata Donald Trump hanya satu bentuk simptom dan bukannya penyebab kepada perpecahan rakyat negara itu.

Berucap di Illinois, Obama berkata Trump hanya meneruskan sikap kebencian yang sudah ditanam oleh ramai ahli politik sebelum ini.

Tambah Obama, Trump hanya menggunakan segala rasa ketakutan, kebencian dan marah rakyat semata-mata untuk kekal berkuasa.

"Keadaan status quo akan kembali. Kadang kala ia hadir dari individu yang sejujurnya atau berasa takut terhadap perubahan.

"Biasanya keadaan ini diwujudkan oleh individu yang berkuasa dan mempunyai kelebihan yang mahu melihat kita berpecah dan menjadikan kita berasa marah serta memperlekehkan kita kerana itu yang membuatkan mereka terus berkuasa.

"Anda semua berada dalam tempoh masa itu. Ia tidak bermula dengan Donald Trump. Beliau hanya simptom, bukan penyebab," kata Obama.

Malah Obama berkata sifat menanam kebencian, ketakutan dan kemarahan di hati rakyat sudah bertapak di dalam Parti Republikan sejak sekian lama.

Lebih teruk, ia tidak pernah cuba untuk diubah oleh ahli parti.


"Republikan menguasai kongres. Mereka pernah berkata bahawa mereka tahu keadaan semasa adalah 'gila'.

"Namun mereka masih tunduk dan melindungi sikap seperti ini berbanding bertanggungjawab terhadap sebarang kesan, dan mereka enggan menyelamatkan sistem demokrasi kita," jelas Obama.

Ini kali pertama bekas presiden itu menyebut nama penuh Trump sejak meninggalkan White House.