QUITO: Sejumlah besar dadah yang dirampas di Ecuador membuka ruang negara itu meneroka bahan binaan baharu iaitu kokain.

Di bawah Presiden Guillermo Lasso, bekas pegawai bank yang konservatif, Ecuador telah meningkatkan usaha memerangi kumpulan samseng yang menggunakan negara itu sebagai tempat transit penghantaran kokain ke Amerika Syarikat dan Eropah.

Menurut polis negara itu, jumlah dadah yang dirampas di Ecuador meningkat hampir dua kali ganda pada 2021 berbanding tahun sebelumnya kepada lebih 210 tan dan kebanyakannya kokain.

Walaupun rampasan pada 2022 menurun sedikit, ia kekal tinggi dan kuantiti melebihi ruang yang ada di 27 gudang polis tempat dadah itu disimpan sebelum dimusnahkan.

Menurut Setiausaha Kawalan Dadah di Kementerian Dalam Negeri Ecuador, Edmundo Mera, jumlah besar itu juga melebihi kapasiti ketuhar yang biasanya digunakan untuk pembakaran dadah.

Bagaimanapun, ketika ini negara itu menggunakan beberapa lebihan kokain dalam bahan binaan.

Menggunakan kaedah tertentu dengan sokongan dari Pejabat Dadah dan Jenayah Pertubuhan Bangsa-Bangsa Bersatu (UNODC) Ecuador, bata kokain yang dirampas akan dihancurkan dalam mesin industri dengan sampah lain di loji pelupusan sisa sebelum mencampurkan serbuk halus yang terhasil dengan simen, pasir dan air untuk mencipta platform konkrit.

"Fokus kami ialah kami menggunakan kaedah ini dan kami melakukannya dengan jumlah besar, mungkin kerana terdesak untuk memusnahkan dadah," kata Mera.

Beratus-ratus blok kokain hidroklorida dan pes koka yang dirampas dari seluruh Ecuador tiba setiap minggu di loji rawatan sisa di pinggir ibu kota Quito untuk dipecahkan bersama kaca, ubat-ubatan yang telah tamat tempoh dan juga sisa minyak, kata juruteknik.

Serbuk kemudian dicampur dengan bahan lain untuk menghasilkan simen bagi digunakan dalam pembinaan.

Apabila simen ditetapkan, ia bertindak balas dengan bahan lain yang ada untuk membentuk konkrit yang stabil, keras dan tidak boleh ditembusi yang menghalang kokain daripada meresap ke dalam tanah atau dipulihkan.

Pihak berkuasa Ecuador menggunakan proses ini untuk mengisi lubang sedalam 15 meter dengan lapisan konkrit yang kemudiannya akan membentuk lantai gudang di loji yang tidak dinamakan itu atas sebab keselamatan.

Pada masa ini tiada rancangan untuk menggunakan kokain untuk projek infrastruktur lain.

Setakat ini kira-kira 350 tan kokain hancur dan pes koka yang dirampas antara 2021 dan 2022 telah digunakan, menurut juruteknik loji.

Ia boleh mengambil masa kira-kira 12 jam untuk membakar satu tan kokain tetapi ia mengambil masa kurang daripada tiga jam untuk membungkus jumlah yang sama, menurut Pablo Ramirez, Pengarah Penyiasatan Antidadah Ecuador.

Prosedur itu membantu membebaskan pusat pengumpulan dadah polis dengan kira-kira 83 tan kokain sedang menunggu untuk digunakan.

"Prosedur ini lebih murah, mengambil sedikit masa dan tidak menjejaskan alam sekitar," kata Ramirez.