BILIONAIR terkenal dunia, Elon Musk kini sedang disiasat oleh Suruhanjaya Sekuriti dan Bursa Amerika Syarikat (SEC) berikutan pengambilalihan Twitter bernilai AS$44 bilion, menurut satu fail mahkamah pada Khamis.

Menurut laporan media antarabangsa, SEC dikatakan akan berusaha memastikan Musk memberikan keterangan.

Siasatan ini berkaitan dengan sama ada Musk telah melanggar Undang-undang Sekuriti Persekutuan pada tahun 2022 ketika beliau membeli saham dalam Twitter, yang kemudiannya dijenamakan semula sebagai "X", serta kenyataan dan penghantaran SEC yang dibuat olehnya berhubung perjanjian tersebut.

SEC mengatakan ia telah mengeluarkan sapina kepada Musk pada Mei 2023 yang memerlukannya memberi keterangan di pejabat SEC di San Francisco dan Musk juga telah bersetuju untuk muncul bulan lalu.

Bagaimanapun, dua hari sebelum itu, Musk mengemukakan "beberapa bantahan yang tidak berasas" dan memberitahu SEC bahawa beliau tidak akan muncul, kata SEC.

Musk juga menolak cadangan SEC untuk melakukan pernyataan bersumpah di Texas pada bulan Oktober atau November.

Antara bantahan yang dikemukakan beliau ialah SEC cuba "mengganggunya" dan barisan peguamnya memerlukan masa untuk menyemak bahan yang berkaitan yang terkandung dalam sebuah biografi Musk yang diterbitkan bulan lalu, kata SEC.

"SEC telah mengambil keterangan Musk beberapa kali dalam penyiasatan yang tersasar ini – ia sudah memadai," kata peguam Musk, Alex Spiro.

Musk menjadi pemilik Twitter selepas pada awalnya hanya sebagai pegangan minoriti besar dalam platform media sosial tersebut, yang pertama kali diumumkan olehnya pada April 2022.

Pada awalnya, Musk hanya merancang untuk menjadi pemegang saham yang pasif.

Beberapa hari kemudian, Musk menerima dan kemudian menolak tawaran sebagai Ahli Lembaga Pengarah Twitter.

Namun begitu, pada akhir April, dia mengumumkan rancangan untuk membeli syarikat tersebut sebanyak AS$44 bilion, tetapi kemudian cuba untuk menghentikan perjanjian itu.

Menghadapi persidangan yang cuba memaksa dia untuk menyelesaikan perjanjian itu, Musk menutup pembelian Twitter pada akhir Oktober 2022.

Dalam satu kenyataan, SEC memaklumkan ia sedang berusaha mencari "keterangan Musk untuk mendapatkan maklumat yang belum ada dalam pemilikan SEC yang berkaitan dengan penyiasatan yang sah."

Senario terbaharu ini menambah ketegangan dalam pergolakan yang berlarutan antara Musk dan SEC yang bermula dengan ciapan Musk pada tahun 2018 yang merancang untuk menjadikan syarikat kereta elektriknya, Tesla sebagai pemilikan swasta serta mempunyai dana yang dijamin.

Sejak itu, Musk telah berulang kali memburukkan SEC, yang telah membuka beberapa siasatan terhadap beliau selama bertahun.

"Satu reformasi menyeluruh ke atas agensi-agensi ini sangat diperlukan, seiring dengan suruhanjaya untuk mengambil tindakan tegas terhadap individu-individu yang telah menyalahgunakan kuasa pengawalseliaan mereka untuk kepentingan peribadi dan politik," kata Musk dalam satu hantaran di X. - Agensi