SYDNEY: Angka kematian insiden tikaman di sebuah pusat beli-belah yang sibuk di Bondi Junction, Sydney, Australia pada Sabtu meningkat kepada enam orang termasuk seorang kanak-kanak.

Mangsa keenam merupakan ibu kepada kanak-kanak yang masih dirawat di hospital dengan kesan tikaman, lapor The Sydney Morning Herald.

Menurut Asisten Komisioner Polis New South Wales Anthony Cooke, sebahagian besar mangsa berada dalam keadaan kritikal.

"Sebahagian besar daripada mereka berada dalam keadaan serius dan kritikal pada ketika ini, dan saya tidak mempunyai maklumat lanjut berkenaan mengenai mangsa-mangsa tersebut.

"Saya tahu salah seorang daripada mereka adalah seorang kanak-kanak kecil," kata Cooke kepada CNN.

Suspek, menurutnya, berjaya ditembak mati setelah dia mengacukan pisau ke arah seorang anggota polis wanita dalam insiden yang berlaku sekitar jam 4 petang waktu tempatan itu.

Cooke bagaimanapun tidak mendedahkan identiti suspek. Berdasarkan siasatan awal, dia menambah penyerang bertindak seorang diri dan motif serangan sedang disiasat.

Reuters melaporkan ratusan pengunjung pasar raya telah dipindahkan dari pusat beli-belah itu selepas serangan.


.

Dalam masa sama, CNN turut melaporkan lapan individu termasuk seorang kanak-kanak dikejarkan ke hospital berdekatan.

Sementara itu, Perdana Menteri Australia Anthony Albenese berkata beliau telah diberi taklimat mengenai tragedi tersebut.

"Tragisnya, banyak mangsa telah dilaporkan, dan doa saya untuk semua warga Australia, mereka yang terjejas dan orang tersayang," tulisnya di laman X.


Sementara itu, dua saksi lelaki memberitahu 9 News yang mereka nampak seorang wanita dan bayinya ditikam dalam serangan berdarah itu.

"Kami memegang bayi tersebut dan cuba menyelamatkannya. Begitu juga dengan ibunya, dengan menekap luka untuk menghentikan darah," katanya memetik laporan CNN lagi.