TURKI mengulangi bantahannya berhubung hasrat Finland dan Sweden untuk menyertai Pertubuhan Perjanjian Atlantik Utara (NATO), yang diasaskan Amerika Syarikat.

Serentak itu, Presiden Recep Tayyip Erdogan menegaskan, dua negara Scandinavia itu perlu menghantar wakil untuk meyakinkan Turki mengenai perkara berkenaan.

Katanya, Turki tidak menyokong hasrat dua negara itu atas alasan, Sweden sebagai contoh, merupakan salah satu negara yang melindungi pertubuhan pengganas.

"Bagaimana kita boleh percayakan mereka? Nampaknya mereka akan datang ke Turki pada Isnin. Adakah mereka mahu cuba yakinkan kita? Maaf, tak perlu menyusahkan diri.

"Walau apa sekali pun, kami tidak boleh katakan 'ya' kepada mereka yang mengenakan sekatan ke atas Turki, untuk menyertai NATO, yang merupakan satu pertubuhan keselamatan," katanya.

Erdogan berkata demikian pada sidang media di pejabat beliau di Ankara pada Isnin, sempena lawatan rakan sejawat beliau dari Algeria, Abdelmadjid Tebboune.

Sebelum ini, Finland dan Sweden mengakui keselamatan mereka terancam apabila Rusia menceroboh Ukraine pada Februari lalu.

Sehari selepas itu, Rusia mendakwa Finland melakukan kesilapan dengan menyertai NATO ketika mana negara itu tidak menghadapi sebarang ancaman keselamatan sama sekali.

Usaha Finland dan Sweden untuk menjadi sebahagian daripada NATO menemui halangan apabila Erdogan memaklumkan, pihaknya tidak dapat menyokong penyertaan dua negara itu kerana organisasi pengganas, termasuk kumpulan militan Kurdish PKK, beroperasi di kebanyakan negara Nordik.

NATO yang disertai pakatan 30 negara memerlukan undian kesemua ahli sebelum permohonan penyertaan dua negara itu boleh diterima.

Sebelum ini, Rusia berulang kali memberi amaran kepada Finland dan Sweden mengenai implikasi yang bakal dihadapi sekiranya kedua-dua negara itu menyertai NATO.