KESATUAN Eropah (EU) memulakan rangka kerja bagi dana pemulihan ekonomi terbesar untuk blok itu dengan mengumumkan perancangan awal dalam memastikan perbelanjaan negara berjalan lancar.

Presiden Suruhanjaya Eropah Ursula von der Leyen pada Rabu memulakan tugas di Portugal dengan mengemukakan perancangan pengunaan 800 bilion euro yang diperuntukkan tahun lalu untuk membantu negara-negara yang mengalami kemerosotan ekonomi susulan pandemik COVID-19.

Beliau kemudian ke Madrid berjumpa Perdana Menteri Pedro Sanchez untuk memberi kelulusan kepada Sepanyol yang merancang menggunakan hampir 70 bilion euro menerusi geran dana pemulihan tersebut.

"Perancangan ini berpotensi mengubah ekonomi Sepanyol kepada lebih mesra alam sekitar, lebih banyak menggunakan digitalisasi pada masa akan datang.

"Dan perubahan serta pelaburan ini akan menjadikan Sepanyol lebih kuat, berdaya tahan dan lebih bersedia pada masa akan datang.

"Empat puluh peratus pelan ini akan menyokong objektik hijau kita. Ia adalah satu jumlah yang besar," kata von der Leyen di Madrid.

Malah, kesatuan tersebut turut memberi tumpuan kepada usaha Sepanyol dalam meningkatan pelaburan bagi tenaga yang boleh diperbaharui dan teknologi mesra alam sekitar seperti pelaburan kereta elektrik.

Von der leyen dijangka pergi ke Greece dan Denmark selepas ini bagi meneruskan perancangan perbelanjaan dana pemulihan tersebut.