MANILA: Filipina tidak akan mengambil bahagian dalam keputusan Mahkamah Jenayah Antarabangsa (ICC) untuk meneruskan siasatan ke atas kempen antidadah presiden Rodrigo Duterte sebelum ini, kata Setiausaha Kehakiman Filipina Jesus Crispin Remulla pada Rabu, lapor Xinhua.

"Kerajaan Filipina tidak akan bercakap atau berurusan dengan ICC. Kami tidak memerlukan mereka atau mahu mereka datang ke sini," kata Remulla pada sidang media yang diadakan di Manila.

Remulla bertindak balas terhadap keputusan ICC pada Selasa untuk meneruskan siasatan terhadap kempen antidadah selepas Dewan Mahkamah Rayuan menolak rayuan kerajaan Filipina terhadap penyiasatan semula.

Remulla berkata bahawa ICC melanggar undang-undang Filipina dan sistem perundangan sekiranya mereka melawat negara itu, berikrar untuk menasihati Pejabat Peguam Cara Negara (OSG), pembela undang-undang kerajaan, untuk berhenti berurusan dengan ICC.

Menurut data kerajaan Filipina, lebih 6,000 orang maut dalam kempen perang melawan dadah yang dilancarkan Duterte selepas beliau memerintah pada 2016.

Pengerusi Jawatankuasa Senat mengenai Keadilan dan Hak Asasi Manusia Francis Tolentino juga menegaskan bantahan badan perundangan terhadap keputusan ICC.

"Sekali lagi, penafian rayuan itu tidak memberikan ICC bidang kuasa," katanya dalam satu kenyataan, sambil menambah keputusan itu "menyerlahkan sikap berterusan ICC tidak menghiraukan kedaulatan Filipina."

Pada November 2021, ICC menghentikan siasatannya terhadap perang terhadap dadah atas permintaan pentadbiran Duterte. Januari ini, kamar praperbicaraan mahkamah membenarkan penyiasatan disambung semula.

Pada Februari, pentadbiran Marcos merayu untuk menggantung dan membatalkan keputusan itu, menegaskan bahawa mahkamah antarabangsa tidak mempunyai bidang kuasa ke atas negara itu.

Filipina secara rasmi telah menarik diri daripada ICC pada 2019 tetapi mahkamah memutuskan ia mempunyai bidang kuasa ke atas jenayah yang dilakukan sambil menyatakan Filipina masih tertakluk kepada Statut Rom semasa perangnya terhadap dadah.

--BERNAMA-XINHUA