HONG KONG: Datuk Seri Ahmad Zahid Hamidi menyifatkan pertemuannya dengan Ketua Eksekutif Wilayah Pentadbiran Khas Hong Kong (HKSAR), John Lee Ka-Chin amat berjaya dalam mencapai persefahaman dalam pelbagai bidang.

Timbalan Perdana Menteri menjelaskan, antaranya termasuk bidang ekonomi, pelaburan, perniagaan, Pendidikan dan Latihan Teknikal dan Vokasional (TVET), pendidikan tinggi, industri halal dan pelancongan.

“Kami berdua turut menyentuh mengenai keberadaan pelancong-pelancong Hong Kong di mana peningkatan ketara ketibaan pelancong yang datang ke Malaysia. Saya berharap mereka bukan hanya ke Kuala Lumpur tetapi ke Pulau Pinang, Sabah dan Sarawak," katanya.

Ahmad Zahid menegaskan, permintaan penambahan penerbangan dari Hong Kong sedang ditangani oleh Kementerian Pelancongan, Seni dan Budaya (MOTAC)  dan Kementerian Pengangkutan untuk tiga syarikat penerbangan Hong Kong bagi menambah hak pendaratan di Malaysia.     

Ahmad Zahid yakin peningkatan pelancong dari Hong Kong akan bertambah dengan penerbangan khas (chatered flight) jika dapat diadakan ke destinasi tertentu di Malaysia

Ulangtahun Diplomatik 50 tahun Malaysia-China iaitu dengan pengecualian visa perlu dijadikan jambatan untuk mengeratkan hubungan rakyat dengan rakyat seperti bidang kebudayaan dan pelancongan.

Ahmad Zahid kini dalam rangka lawatan rasmi ke China hingga 1 Jun depan.

Lawatan rasmi itu adalah sebahagian daripada pertukaran lawatan peringkat tinggi yang dirancang untuk tahun ini, bertujuan menyambut ulang tahun ke-50 hubungan diplomatik Malaysia-China.