BERITA lanjutan gencatan senjata di Semenanjung Gaza yang dirintis oleh kerajaan Qatar sebagai ‘orang tengah’ terus memberikan harapan terhadap pembebasan tebusan dan banduan oleh kedua-dua pihak bertelagah - Israel dan Hamas.

Sejak gencatan senjata pertama pada Jumaat lalu, pasukan pejuang Hamas dari Palestin sudah membebaskan 69 tebusan Israel yang dalam tawanan mereka sejak 7 Oktober lalu.

Setiap hari sejak gencatan senjata bermula Jumaat lalu, Hamas mengotakan janji dengan membebaskan secara berperingkat rakyat Israel dan warga lain yang dalam tawanan mereka.

Dan semalam (Isnin), tentera Israel berkata, seramai 11 tebusannya sudah dibebaskan oleh Hamas pada detik penghujung gencatan senjata sementara (peringkat awal).

Kesemua 11 tebusan itu sudah pun berada di Israel dan diiring oleh Angkatan Tentera Israel (IDF) kembali ke tanah air.

Tebusan yang dibebaskan itu juga dibawa menjalani rawatan kesihatan sebaik tiba di Israel sebelum dibawa bertemu keluarga masing-masing, kata IDF.

Menurut kerajaan Qatar pula, kesemua tebusan yang dibebaskan itu termasuk mereka yang memiliki dua kewarganegaraan.

Sementara itu, Hamas berkata, pihaknya juga menerima 33 rakyat Palestin termasuk tiga banduan wanita yang dibebaskan dari penjara Israel sebagai balasan.

Dengan perkembangan terbaharu itu, Hamas sudah membebaskan 69 tebusan sejak Jumaat lalu termasuk warga Israel dan lain-lain.

Berdasarkan rundingan awal berhubung gencatan senjata selama empat hari, Hamas dijangka membebaskan 50 wanita dan kanak-kanak Israel yang menjadi tebusan mereka di Gaza.

Dalam masa sama, tiada jumlah yang ditetapkan terhadap jumlah tebusan warga asing yang ingin dibebaskan pasukan pejuang itu.

Berdasarkan angka yang dikeluarkan Israel, jumlah tebusan yang masih ada di Gaza berjumlah 184 orang
termasuk 14 warga asing serta 80 rakyat Palestin yang memiliki dua kewarganegaraan. - Agensi