KERAJAAN Itali akan membuat ujian COVID-19 mandatori untuk semua ketibaan dari China selepas hampir 50 peratus penumpang dalam dua penerbangan dari Beijing ke Milan disahkan positif virus berkenaan.

Kedua-dua pesawat dari China itu menjadi penerbangan pertama China yang dikenakan pemeriksaan COVID-19 berikutan gelombang baharu virus itu yang sedang berlaku di negara Asia itu.

"Pada penerbangan pertama, daripada 92 penumpang, 35 orang (38 peratus) positif COVID-19.

"Pada penerbangan kedua, daripada 120 penumpang, 62 penumpang (52 peratus) positif COVID-19," kata Ketua kesihatan Lombardy, Guido Bertolaso, pada sidang media pada Rabu, lapor SkyNews.

Menurut laporan pihak berkuasa Milan, kebanyakan penumpang yang diuji positif COVID-19 tidak menunjukkan sebarang gejala.

Bagaimanapun, media tempatan Itali melaporkan bahawa kerajaan bimbang tentang kemunculan varian baharu COVID-19 di tengah-tengah peningkatan jangkitan di China.

Selain menjalankan ujian COVID-19, pihak berkuasa Milan juga akan menjalankan ujian penjujukan untuk meneliti sama ada terdapat varian baharu dalam kalangan penumpang yang didapati positif virus itu.