PROTES tercetus di Gaza pada Selasa sebelum perjanjian damai bersejarah ditandatangani antara Israel dan dua negara Arab di White House.

Menurut penunjuk perasaan, ia merupakan satu hari yang membangkitkan kemarahan rakyat Palestin.

Pegawai Hamas, Ismail Radwan berkata hari tersebut merupakan hari yang memalukan dan hina buat pemimpin Bahrain dan Emiriyah Arab Bersatu (UAE).

“Ini satu hari kemarahan buat rakyat Palestin dan buat negara Arab dan Islam.

“Ini satu hari yang memalukan dan menghina buat pemimpin Bahrain dan UAE ketika mereka menormalkan hubungan bersama penjajahan Zionis,” katanya.

Pengkritik mengutuk perjanjian itu yang gagal melibatkan suara Palestin sebaliknya mengutamakan hubungan perdagangan dan kepentingan perniagaan di Asia Barat.

Beberapa negara lain dijangka mengambil langkah sama termasuk Oman, Sudan dan Maghribi.

Sementara itu, Perdana Menteri Israel, Benjamin Netanyahu menyatakan bahawa rancangannya untuk mengilhakkan tebing barat hanya ditangguhkan.

Kenyataan itu memberi bayangan bahawa konflik Israel - Palestin yang wujud sejak sekian lama masih belum tiba di penghujungnya.

Dalam pada itu, ratusan aktivis turut berkumpul di luar White House pada Selasa bagi memprotes perjanjian tersebut.


BACA: Trump saksi termeterainya perjanjian damai Israel, Bahrain, UAE

Mereka berpendapat, perjanjian itu hanya akan memperluaskan sistem penjajahan dan aparteid Israel terhadap rakyat Palestin.

Kumpulan pendemo itu turut membawa bendera Palestin dan memakai pelitup muka tertera perkataan ‘Free Palestine’.

Beberapa aktivis termasuk dari Jews United Against Zionism kemudian mengeluarkan kenyataan pada sidang media dalam perhimpunan tersebut.

Menurutnya, tindakan sebegitu tidak akan membawa keamanan selagi adanya bentuk penjajahan seperti itu terhadap rakyat Palestin.