KUALA LUMPUR : Ketua Hezbollah, Sayyed Hassan Nasrallah memberi amaran keras kepada Amerika Syarikat (AS) untuk menghentikan serangan Israel di Gaza bagi mengelakkan tercetusnya peperangan di rantau itu.

Beliau ketika membuat ucapan umum pertama kali sejak tercetusnya perang Israel-Palestin pada 7 Oktober lalu tidak menolak kemungkinan bahawa situasi itu boleh berlaku dan menyifatkan ia sebagai 'kemungkinan yang realistik'.

Beliau berkata, pihaknya telah bersedia dengan segala kemungkinan termasuk berhadapan dengan kapal-kapal perang Amerika Syarikat di Mediterranean.

"Kamu rakyat Amerika, perlu hentikan keganasan di Gaza kerana itu adalah keganasan dari kamu. Sesiapa yang mahu mengelakkan peperangan di rantau ini, saya bercakap kepada anda Amerika, harus segera hentikan keganasan di Gaza," kata Nasrallah.

Beliau turut menegaskan bahawa sekiranya situasi itu tercetus, armada tentera AS tidak akan memberi apa-apa makna, malah manusia yang akan menerima akibat.

Merujuk kepada kesiapsiagaan tentera di Mediterranean, kata ketua Hezbollah itu lagi, pasukannya tidak gentar dan telah bersedia dengan segala kemungkinan termasuk ancaman AS.

Antara lain, beliau turut menyentuh kepada peningkatan serangan yang berlaku di sempadan Lubnan ketika ini juga bergantung dengan tindakan Israel ke atas Gaza.

Katanya, negara itu melakukan kesilapan paling besar dalam sejarah sekiranya meneruskan operasi serangan terhadap Lubnan.

Beliau berkata demikian dalam ucapan yang disiarkan secara penstriman video dan disaksikan segenap masyarakat selain menghimpunkan puluhan ribu penduduk di kota lama Tyre di selatan Lubnan.