CHICAGO: Penyanyi R Kelly terpaksa menjalani setahun lagi hukuman penjara disebalik hukuman penjara 30 tahun yang sedang dilaluinya.

Kelly dipenjara pada Jun 2022 selama tiga dekad selepas didapati bersalah melakukan pemerdagangan seks dan penipuan perniagaan oleh mahkamah di New York.

Beberapa bulan selepas itu, dia turut didapati bersalah oleh mahkamah di Chicago kerana mengambil keuntungan daripada perhambaan seks dan menerbitkan kandungan seks kanak-kanak.

Dia dijatuhi hukuman penjara 20 tahun bagi pendakwaan tersebut, namun hukuman penjara selama 19 tahun akan berjalan secara serentak dengan hukuman sebelum ini.

Sekiranya dia terpaksa menjalani hukuman penuh, dia akan dipenjara sehingga usianya mencecah pertengahan 80 tahun.

Pendakwa persekutuan memohon supaya hukuman penjara 25 tahun dikenakan terhadap Kelly, lebih tinggi daripada garis panduan yang ditetapkan.

Dakwa mereka, jenayah yang dilakukan Kelly amat jijik apabila dia merakamnya dan sesetengahnya boleh ditonton secara dalam talian.

“Lebih ramai kini menonton pornografi kanak-kanak. Kesan daripada tindakan Kelly ini sangat besar, tidak boleh dihitung dan tidak boleh diundur,” memetik memo pasukan pendakwaan persekutuan.

Peguam bela Kelly, Jennifer Bonjean telah memohon hakim untuk membenarkan Kelly menjalani hukuman terbaharu serentak dengan hukuman pertamanya.

Jelas Jennifer, hukuman yang dijalankan secara berasingan ibarat ‘hukuman mati kedua’.

Dia juga mendakwa, pasukan pendakwaan telah menggunakan naratif ‘menarik’ untuk mengapi-apikan persepsi negatif terhadap belas bintang R&B itu.

Dalam perbicaraan di Chicago, mangsa yang menggunakan nama samaran ‘Jane’ memberitahu mahkamah bahawa Kelly telah menderanya ratusan kali sehingga dia mencecah usia 18 tahun.

Tiga video telah ditayangkan kepada juri semasa perbicaraan tersebut.

Selain itu, empat lagi wanita mendakwa Kelly telah mendera mereka semasa dibawah usia.

Dalam perbicaraan di New York sebelum ini, barisan juri dimaklumkan bahawa Kelly telah memperdagang wanita bagi penderaan seksual di seluruh Amerika Syarikat dengan bantuan pengurus serta kakitangannya yang lain.

Pemenang Anygerah Grammy yang popular dengan lagu 'Ignition' dan 'I Believe I Can Fly' itu merupakan antara individu berprofil tinggi yang didakwa menerusi gerakan #MeToo.