THE HAGUE: Mahkamah Keadilan Antarabangsa (ICJ) sebulat suara mengarahkan Israel untuk mengambil semua tindakan yang perlu dan berkesan bagi memastikan bekalan makanan asas tiba tanpa sebarang penangguhan kepada penduduk Palestin di Gaza.

ICJ berkata, rakyat Palestin di Gaza menghadapi keadaan hidup yang teruk, kelaparan dan kebuluran semakin meruncing.

Hakim dalam perintah mereka berkata, mahkamah memerhatikan bahawa rakyat Palestin di Gaza tidak lagi hanya menghadapi risiko kelaparan tetapi kebuluran itu sedang berlaku.

Langkah baharu itu diminta oleh Afrika Selatan sebagai sebahagian daripada kes berterusannya yang menuduh Israel melakukan pembunuhan beramai-ramai di Gaza.

Pada bulan Januari, ICJ mengarahkan Israel untuk menghentikan sebarang tindakan yang boleh jatuh di bawah Konvensyen Genosid dan memastikan tenteranya tidak melakukan tindakan pembunuhan beramai-ramai terhadap rakyat Palestin di Gaza.

Dalam perintah Khamis, mahkamah mengesahkan langkah Januari tetapi menambah, Israel mesti mengambil tindakan memastikan penyediaan perkhidmatan asas dan bantuan kemanusiaan tanpa halangan.

Ini termasuk makanan, air dan elektrik serta bekalan perubatan serta rawatan perubatan kepada rakyat Palestin di seluruh Gaza.

Para hakim menambah, ini boleh dilakukan "dengan meningkatkan kapasiti dan bilangan titik lintasan darat dan mengekalkannya terbuka selama yang diperlukan".

Mahkamah memerintahkan Israel menyerahkan laporan dalam tempoh sebulan selepas perintah itu untuk memperincikan bagaimana ia memberi kesan kepada keputusan berkenaan.