THE HAGUE: Mahkamah tertinggi Pertubuhan Bangsa-Bangsa Bersatu (PBB) tidak seharusnya mengeluarkan pendapat nasihat yang mengatakan Israel harus "berundur serta-merta dan tanpa syarat" dari wilayah yang dicari untuk sebuah negara Palestin.

Kenyataan itu dinyatakan pemangku penasihat undang-undang Jabatan Negara Amerika Syarikat (AS), Richard Visek pada prosiding hari ketiga pendengaran awam di mahkamah tersebut.

Katanya, panel 15 hakim di Mahkamah Keadilan Antarabangsa (ICJ) tidak seharusnya berusaha untuk menyelesaikan konflik Palestin-Israel selama beberapa dekad hanya "melalui pendapat nasihat ditujukan kepada soalan yang memfokuskan kepada tindakan satu pihak sahaja".

"Mahkamah seharusnya tidak menerima cadangan sesetengah pihak untuk mentafsir soalan dalam prosiding ini sebagai merangkumi keseluruhan persoalan Palestin.

"Permintaan itu hanya meminta nasihat berkenaan dengan akibat undang-undang kelakuan salah satu pihak kepada konflik yang mendasarinya. Sikap berat sebelah ini, yang berbeza dengan timbal balik yang wujud dalam rangka kerja yang telah ditetapkan, seharusnya perlu memaklumkan pendekatan mahkamah terhadap prosiding nasihat ini," katanya.

Visek bercakap pada hari ketiga perbicaraan di mahkamah dunia mengenai permintaan Perhimpunan Agung PBB untuk pendapat nasihat yang tidak mengikat mengenai amalan dasar Israel di wilayah yang diduduki.

Beliau berkata, mahkamah "boleh menangani persoalan di hadapannya dalam rangka kerja yang ditetapkan berdasarkan prinsip tanah untuk keamanan dan dalam parameter prinsip undang-undang pendudukan yang ditetapkan".

Awal minggu ini, Menteri Luar Palestin, Riyad al-Maliki menyeru ICJ untuk menegakkan hak Palestin menentukan nasib sendiri dan mengisytiharkan "bahawa pendudukan Israel adalah haram dan mesti ditamatkan serta-merta, sepenuhnya dan tanpa syarat".

Sebelum kenyataan dibuat oleh AS di ICJ, wakil Colombia, Cuba dan Mesir mengutuk dasar Israel.

Bersama rakyat Palestin, sejumlah 51 negara dan tiga pertubuhan antarabangsa dijadualkan berucap pada pendengaran awam itu.

Mahkamah mungkin akan mengambil masa berbulan-bulan untuk mengeluarkan pendapat nasihatnya yang tidak mengikat.

Rakyat Palestin berhujah bahawa pendudukan tentera Israel secara terbuka telah melanggar larangan penaklukan wilayah dan hak rakyat Palestin untuk menentukan nasib sendiri dan telah mengenakan sistem diskriminasi kaum dan apartheid.

Hujah AS di mahkamah dunia menyusul sehari selepas Washington memveto resolusi PBB yang disokong Arab dan secara meluas yang menuntut gencatan senjata kemanusiaan segera dalam perang di Gaza.

Undian dalam Majlis Keselamatan 15 anggota adalah 13-1 dengan United Kingdom berkecuali.

Ia mencerminkan sokongan padu dari negara-negara di seluruh dunia untuk menamatkan perang di Palestin.