PARIS: Perdana Menteri Perancis, Elisabeth Borne merancang untuk bertemu dengan pemimpin pembangkang dan kesatuan pekerja dalam waktu terdekat.

Antara lain, tujuan pertemuan ialah berusaha menamatkan protes yang berlanjutan sejak berminggu-minggu lamanya menentang undang-undang pencen baharu.

Pejabat Perdana Menteri Perancis dalam satu kenyataan berkata, pertemuan dengan pemimpin parti politik turut bertujuan untuk memulakan semula dialog bersama kesatuan sekerja berhubung isu buruh.

Perdana Menteri menambah pertemuan dengan pembangkang dan pemimpin kesatuan akan berlangsung dalam minggu pertama bermula April.

Beliau juga berikrar untuk tidak menggunakan kuasa perlembagaan dan menerima pakai undang-undang tanpa undi lagi kecuali untuk Rang Undang-Undang Belanjawan.

Demonstrasi menentang pembaharuan pencen yang akan menaikkan umur persaraan sebanyak dua tahun bertukar menjadi ganas selepas kerajaan menolak perundangan itu bulan ini tanpa undi Parlimen terakhir.

Presiden, Emmanuel Macron telah menolak membatalkan atau menangguhkan undang-undang dan menugaskan Perdana Menterinya mencari sokongan baharu di Parlimen selepas kerajaan gagal mendapatkan undi yang mencukupi untuk rang undang-undang itu.

Tidak jelas sama ada percubaan kerajaan Perancis untuk membentangkan garis panduan di bawah krisis pencen akan menenangkan majoriti orang ramai yang memusuhi reformasi dan penunjuk perasaan kecewa dengan penerimaan undang-undang tanpa undian muktamad.

Kesatuan telah menjadualkan hari ke-10 bantahan di seluruh negara terhadap undang-undang pencen berikutan pada khamis lepas, ia menyaksikan pertempuran paling ganas dengan pihak polis.