TOKYO: Kerajaan Jepun beri amaran mengenai kemungkinan gangguan elektrik yang meluas di Tokyo dan kawasan sekitarnya.

Ia selepas loji jana kuasa yang dilanda gempa bumi kuat minggu lalu bergelut untuk memenuhi permintaan yang meningkat disebabkan suhu sejuk pada ketika ini.

Ini amaran pertama kali gangguan elektrik untuk ibu kota dan wilayah lain ketika mana bekalan terputus kerana beberapa loji jana kuasa haba masih ditutup selepas gempa bumi.

Kementerian industri menyeru orang ramai untuk menjimatkan tenaga sepanjang amaran itu, tetapi dengan salji dan suhu sejuk di ibu negara, permintaan dipercayai kekal tinggi.

Kata Menteri Ekonomi, Perdagangan dan Industri Jepun, Koichi Hagiuda, pihaknya hanya mahu mencapai penjimatan kuasa sekitar 1.5 juta kilowatt, iaitu dua hingga 3.5 juta kilowatt kurang daripada paras sasaran.

Jika tidak, kata beliau, situasi di mana kerajaan perlu melakukan pemotongan elektrik secara meluas akan dibuat seperti yang dilakukan pada hari gempa bumi untuk mengelakkan penghentian bekalan tenaga secara meluas.

Masalah itu dipercayai menjadi situasi kuasa paling sukar di kawasan Tokyo sejak Mac 2011 apabila penghentian bekalan tenaga secara meluas dimulakan selepas tsunami yang dicetuskan gempa melumpuhkan loji nuklear Fukushima dan menutup kemudahan nuklear lain.

Kekurangan bekalan semasa sebahagiannya disebabkan oleh gempa bumi kuat 7.4 magnitud di timur laut Jepun minggu lalu yang mengorbankan sekurang-kurangnya dua orang dan merosakkan beberapa loji kuasa haba.

Operasi di enam loji kini digantung akibat daripada pelbagai kerosakan termasuk pada dandang, transformer dan turbin.

Walaupun sesetengahnya dijangka beroperasi semula pada akhir Mac, bagi yang lain-lain, pembaikan boleh mengambil masa beberapa bulan.

Masalah bekalan itu berlaku apabila suhu serendah 2 darjah Celcius melanda Tokyo, cuaca sejuk di luar musim sejak beberapa minggu kebelakangan ini.