Kematian Sudan, iaitu badak sumbu putih utara jantan terakhir di dunia, membuatkan kerajaan Kenya mengambil langkah lebih drastik.

Pihak berkuasa mengisytiharkan sesiapa sahaja selepas ini yang ditahan bersama gading gajah atau sumbu badak, hukuman penjara seumur hidup akan dikenakan.

“Gading dan sumbu adalah milik gajah dan badak sumbu,” tegas Menteri Pelancongan Kenya, Najib Balala, sewaktu upacara penghormatan terakhir buat Sudan di Pusat Konservasi Ol Pejeta pada Sabtu.

Sudan mati pada usia 45 tahun pada 19 Mac lalu selepas lama bertarung dengan penyakit.

Pegawai hidupan liar di Ol Pejeta, yang terletak 250 kilometer ke utara Nairobi, terpaksa memberikan suntikan maut kepada Sudan untuk mengakhiri deritanya.

BACA: Kematian Sudan lambang kezaliman manusia

Selepas ketiadaan Sudan, spesies terancam itu kini hanya diteruskan oleh dua ekor badak sumbu betina - Najin yang berusia 27 tahun dan Fatui yang berumur 17 tahun.

Harapan terakhir untuk usaha mendapatkan zuriat seterusnya bagi spesies itu adalah menerusi teknik persenyawaan in-vitro menggunakan telur dan sperma jantan yang disimpan.

Ribuan badak sumbu putih selatan masih hidup di sub-Sahara Afrika, namun bagi spesies badak sumbu putih utara, aktiviti pemburuan haram hampir melenyapkan populasinya.

Pemburu haram boleh mendapat habuan sekitar AS$50,000 bagi setiap kilogram sumbu badak, lantas menjadikannya lebih berharga daripada emas.

Hanya tinggal dua ekor badak sumbu putih utara yang masih hidup dan kedua-duanya betina. - Reuters

Kenya mempunyai 20,000 ekor badak sumbu pada tahun 1970-an, sebelum berkurangan mendadak menjadi 400 ekor sahaja pada tahun 1990-an. Kini cuma ada 650 ekor sahaja dengan kebanyakannya adalah badak sumbu hitam.

“Kita akan mencabar undang-undang kita supaya sesiapa yang ditangkap dengan gading atau sumbu akan dipenjara seumur hidup,” kata Balala.

Kenya pernah memperkenalkan undang-undang perlindungan hidupan liar pada 2013 dalam usaha membanteras penyeludupan sumbu, terutamanya ke Asia, yang mendorong aktiviti pembunuhan ribuan haiwan yang terlindung dan terancam teruk.

Mereka yang disabitkan kesalahan menyeludup gading berdepan hukuman penjara seumur hidup, namun hukuman minimum kerana memilikinya hanyalah lima tahun.

Pembunuhan haiwan terancam di Afrika untuk meraih keuntungan masih berterusan, namun kempen kesedaran tentang isu itu semakin giat digerakkan di peringkat antarabangsa.

Dalam usaha menghentikan perdagangan hidupan liar dari Afrika, China telah mengharamkan penjualan gading pada Disember. Negara itu merupakan pengimport dan pengguna gading gajah terbesar dunia.