NEW DELHI: Kanak-kanak terpaksa berkurung di rumah kerana sekolah ditutup selama seminggu selepas kualiti udara merosot di ibu negara Delhi dan kawasan sekitarnya.

Pencemaran udara di ibu negara India itu menjadi lebih bertoksik semasa musim sejuk, membawa kepada peningkatan masalah pernafasan dan kesihatan bagi penduduknya.

Pada Ahad, kerajaan memutuskan untuk melanjutkan penutupan sekolah rendah.

"Memandangkan tahap pencemaran kekal tinggi, sekolah rendah di Delhi akan ditutup sehingga 10 Nov. Untuk gred 6-12, sekolah diberi pilihan untuk beralih kepada kelas dalam talian," kata Menteri Pendidikan Delhi, Atishi Marlena.

Kanak-kanak, wanita dan warga emas dilihat lebih berisiko terjejas akibat pencemaran udara itu, namun atlet juga tidak terkecuali.

Pasukan kriket Sri Lanka membatalkan sesi latihan di stadium Delhi pada Sabtu atas nasihat doktor, manakala pemain-pemain Bangladesh melakukan perkara yang sama pada Jumaat.

Pasukan kriket berkenaan berada di India untuk menyertai Piala Dunia 2023.

The environmental crisis affects Delhi as well as its satellite cities Faridabad, Gurugram, Ghaziabad and Noida, which have a combined population of more than 33 million.

Krisis alam sekitar memberi kesan kepada Delhi serta bandar-bandar satelitnya seperti Faridabad, Gurugram, Ghaziabad, dan Noida, yang jumlah populasi penduduknya lebih 33 juta.

Faktor-faktor lain yang menyumbang kepada keadaan ini termasuk sektor industri, asap daripada berjuta-juta kenderaan, debu dari aktiviti pembinaan, dan pengurusan sisa yang lemah.

Keadaan menjadi semakin buruk apabila 30 juta tan jerami padi dibakar oleh petani di negeri-negeri berhampiran termasuk Haryana, Punjab, dan Uttar Pradesh pada September dan Oktober.

Lebih banyak bahan bertoksik dilepaskan ke atmosfera apabila beribu-ribu tan mercun dibakar sempena sambutan Deepavali.

Agensi kawalan pencemaran di Delhi bulan lalu mengumumkan larangan sepenuhnya ke atas pembuatan, penyimpanan, atau penjualan mercun di seluruh bandar hingga 1 Jan.

Indeks kualiti udara (AQI) merosot kepada kira-kira 450 pada pagi Ahad manakala tahap selamat adalah di bawah bacaan 50.

-- BERNAMA