LONDON: Anggota keluarga kepada warga Britain yang maut dalam nahas pesawat Ethiopian Airlines Boeing 737-8 Max di Ethiopia empat tahun lalu sedang "memfailkan keputusan pembunuhan tidak sah" pada inkues, lapor Agensi Berita Jerman (dpa) memetik media tempatan.

Pekerja kemanusiaan Britain, Sam Pegram, 25, dan Oliver Vick, 45, dan aktivis kelestarian Joanna Toole, 36, adalah antara 157 penumpang yang maut selepas pesawat itu terhempas di kawasan ladang terpencil di Addis Ababa, ibu negara Ethiopia, pada Mac 2019.

Peguam untuk keluarga itu akan mendapatkan "keputusan membunuh secara tidak sah" pada inkues yang akan bermula di Horsham pada Isnin, menurut BBC.

Ibu Pegram, Deborah, memberitahu stesen penyiar itu: "Sam adalah satu kegembiraan dalam hidup anda. Sejak dia kecil lagi, dia mahu membantu orang ramai."

Deborah berkata anaknya, dari Lancashire, "baru menjadikan hidup mereka lebih baik ... dan pemergiannya mendatangkan kesan yang sangat besar".

Penerbangan ET302, pesawat penumpang dari Ethiopia ke Kenya, terhempas sejurus berlepas dari Addis Ababa, mengorbankan kesemua 157 orang di dalamnya.

Nahas itu merupakan insiden maut kedua yang melibatkan model baharu jet penumpang Boeing dalam tempoh kurang lima bulan, menimbulkan kebimbangan terhadap keselamatannya.

Bapa Toole, Adrian, melihat inkues sebagai peluang untuk menyatakan kehilangan yang telah disebabkan oleh kematiannya dalam siasatan rasmi.

Adrian memberitahu BBC: "Bagi saya, ia mewakili satu-satunya peluang saya untuk bercakap tentang Joanna kepada penonton yang berkesan.

"Dan apa yang saya ingin nyatakan ialah apa yang telah hilang dengan kematian Joanna. Kepada pasangannya, Paul, kepada saya, dan kepada usaha kelestarian antarabangsa."

-- BERNAMA