SEBILANGAN kecil kes cacar monyet kini dikesan di United Kingdom (UK), Portugal dan Sepanyol, termasuk kes yang disyaki. 

Ia menimbulkan kebimbangan kerana penyakit itu selalunya berlaku di Afrika Barat dan Tengah dan jarang sekali merebak ke tempat lain.

Ini apa yang diketahui saintis setakat ini:

1) Cacar monyet adalah virus yang menyebabkan gejala demam dan ruam. Ia biasanya membabitkan gejala ringan.

2) Terdapat dua strain utama, iaitu strain Congo dengan kadar kematian sehingga 10 peratus dan strain Afrika Selatan dengan kadar kematian 1 peratus.

3) Kes di United Kingdom dilaporkan sebagai strain Afrika Barat.

Menurut Pakar Kesihatan Awam London School of Hygiene and Tropical Medicine, Jimmy Whitworth, dari segi sejarah, terdapat sangat sedikit kes yang dieksport dan ia berlaku hanya lapan kali sebelum tahun ini.

Justeru, peningkatan kes cacar monyet di Eropah yang berlaku tahun ini 'sangat luar biasa'.

Portugal telah mengesan lima kes yang disahkan manakala Sepanyol mempunyai 23 kes yang disyaki.

Kedua-dua negara berkenaan sebelum ini tidak pernah melaporkan kes cacar monyet.

PENULARAN

Virus ini merebak melalui kontak rapat, sama ada daripada perumah haiwan, atau yang lebih jarang, antara manusia.

Ia pertama kali ditemukan pada monyet sekitar 1958, menghasilkan nama 'Cacar Monyet', walaupun kini tikus dilihat sebagai sumber utama penularan.

Penularan di UK membingungkan pakar dan saintis kerana sembilan kes setakat 18 Mei tidak mempunyai kaitan antara satu sama lain.

Hanya kes pertama yang dilaporkan pada 6 Mei telah pergi ke Nigeria baru-baru ini.

Oleh itu, pakar memberi amaran tentang penularan yang lebih luas jika kes tidak dilaporkan.

Amaran Agensi Keselamatan Kesihatan UK juga menekankan bahawa kes baru-baru ini kebanyakannya di kalangan lelaki yang mengakui diri sebagai gay, biseksual atau terlibat dalam hubungan sejenis, dan menasihatkan kumpulan tersebut untuk berwaspada.

Para saintis kini akan menyusun urutan virus itu untuk melihat sama ada terdapat hubungkait antara satu sama lain, kata Pertubuhan Kesihatan Sedunia (WHO) minggu ini.

KENAPA SEKARANG?

Satu kemungkinan senario yang menjadi penyumbang di sebalik peningkatan kes ialah pertambahan perjalanan selepas sekatan COVID ditarik balik.

Whitworth menjelaskan teori beliau. Katanya, memandangkan perjalanan antarabangsa kini dibenarkan semula, ia menyebabkan kebanyakan kes di Afrika Barat dan Tengah menular ke negara lain.

Cacar monyet meletakkan ahli virologi dalam keadaan berjaga-jaga kerana ia adalah dalam keluarga cacar, walaupun ia menyebabkan sakit yang kurang serius.

Cacar telah dihapuskan melalui vaksinasi pada 1980, dan suntikan telah dihentikan secara berperingkat.

Tetapi, oleh kerana vaksinasi juga melindungi daripada cacar monyet, penghentian kempen itu telah membawa kepada lonjakan kes, menurut Anne Rimoin, seorang profesor epidemiologi di University of California, Los Angeles (UCLA).

Bagaimanapun, pakar menggesa orang ramai supaya tidak panik.

"Ini tidak akan menyebabkan wabak di seluruh negara seperti dalam kes COVID, tetapi ia adalah wabak serius yang membawa penyakit serius, jadi kita harus menanganinya dengan serius," kata Whitworth.