CANBERRA: Cukai tembakau Australia akan terus meningkat sehingga berbilion dolar dalam tempoh empat tahun ke hadapan, dalam usaha kerajaan menangani tabiat merokok dan menghisap vape.

AP melaporkan, menghisap vape secara rekreasi akan diharamkan susulan kerajaan sedang cuba melindungi generasi seterusnya daripada dibelenggu ketagihan nikotin, ujar Menteri Kesihatan Mark Butler pada Selasa.

Cukai tembakau akan dinaikkan sebanyak 5 pratus setahun bermula September, kata Butler. Itu menjadikan jumlah kenaikan cukai sebanyak AUS$3.3 bilion dolar (RM9.8 bilion) dalam tempoh empat tahun.

Langkah itu susulan daripada peruntukan tambahan sejumlah AUS$234 juta (RM694 juta) untuk mengetatkan peraturan terhadap e-rokok, termasuk kawalan terbaharu dalam hal pengimportan dan pembungkusan.

“Vape mengandungi lebih daripada 200 bahan kimia yang tidak sepatutnya masuk ke dalam paru-paru. Ada antaranya merupakan bahan kimia yang anda temui dalam cecair peluntur cat kuku dan racun rumpai,” ujar Butler.

Pihak kerajaan akan bekerjasama dengan negeri dan pihak berkuasa tempatan untuk menghentikan penjualan vape di kedai runcit dan kedai serbaneka selain memudahkan cara bagi mendapatkan preskripsi penggunaan terapeutik.

Untuk menangani pertumbuhan pasaran gelap, kerajaan akan meningkatkan standard produk vape, termasuk mengekang perisa dan pewarna. Ia akan memerlukan cara pembungkusan seperti farmaseutikal, pengurangan kandungan maksimum nikotin dan pengharaman jenis vape sekali guna.

“Produk itu menyasarkan anak-anak kita. Vape menjadi isu sikap nombor satu di sekolah menengah, dan menyebar juga di sekolah rendah. Ini harus dihentikan,” tegas Butler.