JAKARTA: Jumlah kerugian akibat kebakaran sebuah kubah besar Masjid Raya di Pusat Islam, Jakarta Utara pada Rabu lalu dianggarkan lebih 10 bilion rupiah (RM3.03 juta).

Bagaimanapun, Ketua Pusat Pengkajian dan Pengembangan Islam di pusat itu, Muhammad Subki menyatakan pihaknya belum mengetahui nilai kerugian itu secara tepatnya, lapor Republika.

Beliau berkata, anggaran pembaikan kubah itu sahaja melibatkan belanja lebih 5 bilion rupiah (RM1.05 juta).

Beliau mengulas tentang kebakaran kubah masjid tersebut yang berlaku pada jam 3.15 petang waktu tempatan pada Rabu lalu.

Dalam kejadian itu, kubah tersebut kemudian runtuh selepas terbakar.

Namun, ketika kejadian, tidak ada seorang pun jemaah yang berada di dalam masjid tersebut kerana kerja-kerja pengubahsuaian sedang dilakukan menyebabkan tiada kemalangan jiwa dilaporkan.

Lebih lapan buah jentera bomba digunakan untuk memadamkan kebakaran itu.

Sementara itu, Ketua polis tempatan, Komisioner Slamet Wibisono Yanto menjelaskan, para penyiasat percaya kebakaran itu berpunca daripada percikan api semasa proses pengubahsuaian bumbung masjid dilakukan.

Beliau menjelaskan bahawa para pekerja cuba memadamkan api demgan menggunakan alat pemadam api tetapi ia cepat merebak dan membakar kubah sehingga runtuh. - Sinar Harian/Agensi