RAFAH: Sebuah keluarga Kristian yang melarikan diri dari rumah mereka di Gaza akibat serangan Israel meraikan sambutan Hari Krismas dalam keadaan menyayat hati bersama dengan pelarian yang lain.

Keluarga Saba berkumpul mengelilingi unggun api bersama rakan-rakan beragama Islam yang turut berteduh di sebuah rumah di selatan Gaza.

Tahun ini, keluarga itu berkata mereka tidak memasang pokok Krismas dan tidak dapat mengunjuni gereja untuk acara keagamaan.

"Biasanya, ketika tiada peperangan, kami menyambut Krismas di Bethlehem, kami pergi berdoa di sana dan melihat hiasan pokok, dan perayaan di sana,  setiap tahun kami akan mendapat permit dan pergi ke Bethlehem,

"Tetapi tahun ini, kami tidak dapat sampai ke gereja kami di sini, yang berada di Gaza yang hanya berjarak dua puluh minit dari sini, saya tidak boleh pergi sembahyang, apatah lagi merasai semangat percutian," jelas salah seorang ahli keluarga, Hazem Saba.

Tiga minggu lalu, keluarga Saba meninggalkan rumah mereka di Bandar Gaza hanya dengan beberapa barang bagi menuju ke selatan.

Jelasnya, isu Kristian dan Islam bukan perkara utama di Gaza, malah tiada perbezaan dirasakan di sana berkaitan perbezaan agama.

"Kita tidak rasa perbezaan di sini, kerana di mana-mana pun terjadinya perang di sini, sasarannya bukan Islam atau Kristian, kita semua menjadi sasaran, kita semua kena serangan udara, dan semua menderita akibat perobohan dan kemusnahan,"tegas Hazem Saba.

Hazem Saba berkata perang telah menghilangkan semangat Krismas, kerana mereka sentiasa memikirkan tentang saudara mara yang meninggal dunia serta rumahnya yang rosak dan bandar yang hilang.

Israel telah mengepung Semenanjung Gaza dan memusnahkan sebahagian besarnya sejak 7 Oktober, apabila pejuang Hamas menyerang selatan Israel.

Pihak berkuasa di Gaza yang berkata lebih 20,400 orang telah disahkan terbunuh semasa kempen ketenteraan Israel dengan beribu-ribu lagi dipercayai mati di bawah runtuhan.