BARCELONA: Penggemar muzik raver di Barcelona telah menemui cara terbaik untuk melepaskan keinginan berpesta dan menari dalam tempoh ancaman COVID-19 masih belum dapat ditangani sepenuhnya.

Reuters melaporkan, kumpulan raver berkenaan menganjurkan acara disko senyap di beberapa lokasi tertentu di sekitar kota itu.

Pada Ahad lalu, para penggemar muzik itu menyambut hari pertama musim bunga dengan memakai set fon kepala seterusnya memulakan aksi gerak tari masing-masing dengan bebas di kawasan pantai Mar Bella, iaitu sebuah kawasan pesisiran laut yang terkenal di Barcelona.

Semua itu dilakukan dengan mematuhi prosedur operasi standard (SOP) penjarakan fizikal.

"Ini menakjubkan. Sangat cool. Saya tidak menjangka acara ini mendapat sambutan menggalakkan.

“Pada mulanya, agak janggal untuk menari di tengah-tengah kota Barcelona dengan orang awam yang berhenti untuk menyaksikan aksi kami. Tapi suasana ini sangat indah. Ini adalah aktiviti yang menarik untuk mengisi pagi Ahad. Hanya datang ke sini untuk menikmati muzik,” ujar petugas terapi, Andres Mellado, 41.



Acara yang dimulakan sebagai aktiviti santai pertemuan antara teman-teman kini telah menjadi acara lazim setiap pagi Ahad.

Salah satu lokasi penganjuran yang diberi nama Tribu Silent Disco itu adalah di tapak Magic Fountain di kejiranan Montjuic.

“Kami bertanya pada diri sendiri, apakah cara untuk mengembalikan keseronokan menari, dan kenapa terlalu banyak kekangan? Maka, kami dapat ilham untuk membawa acara ini ke kawasan terbuka dan dengan menggunakan fon kepala.

"Awalnya, kami memberitahu teman-teman dan kenalan dan kemudiannya lebih ramai yang menyertainya kerana kami melangsungkannya di kawasan terbuka yang luas, serta tidak mengganggu sesiapa. Kami juga menjaga jarak antara satu sama lain,” ujar pengasas bersama disko senyap itu, Xaxi Panella.



** Setiap Sabtu dan Ahad, AstroAwani.com membawakan artikel santai dan merangkumi pelbagai topik menarik seperti pelancongan, pemotoran, gaya hidup, hobi, kekeluargaan, kesihatan, pengetahuan am, trivia dan banyak lagi. Ikuti #SantaiHujungMinggu !