DOHA: Lanjutan gencatan senjata dalam konflik Palestin dan Israel bergantung kepada pembebasan tebusan.

Jurucakap Kementerian Luar Qatar, Majed Al-Ansari berkata, fokus utama ketika ini adalah untuk meneruskan gencatan senjata, sekali gus membuka peluang rundingan untuk menamatkan keganasan.

“Mengenai apa yang akan kami usahakan dalam tempoh 48 jam akan datang, sudah tentu tumpuan utama kami sekarang ialah, dan harapan kami, adakah ia mencapai gencatan senjata yang mampan yang akan membawa kepada rundingan lanjut dan akhirnya dan menamatkan situasi keganasan ini dan perang ini.

"Walau bagaimanapun, kami bekerja dengan apa yang kami ada dan apa yang kami ada sekarang adalah peruntukan kepada perjanjian yang membolehkan kami melanjutkan hari selagi Hamas dapat menjamin pembebasan sekurang-kurangnya 10 tebusan dari pihak mereka. Inilah yang kita ada pada masa ini,” katanya.

Sejak gencatan senjata pertama pada Jumaat lalu, pejuang Hamas dari Palestin sudah membebaskan 69 penduduk Israel yang berada dalam tawanan mereka sejak 7 Oktober lalu.

Sementara itu, berdasarkan angka yang dikeluarkan Israel, jumlah tebusan yang masih ada di Gaza berjumlah 184 orang termasuk 14 warga asing serta 80 rakyat Palestin yang memiliki dua kewarganegaraan.