BANGKOK: Lebih 70,000 rakyat Thailand di luar negara telah mendaftar untuk mengundi awal bagi Pilihan Raya Umum 14 Mei.

Ketua Pengarah Jabatan Hal Ehwal Konsular Kementerian Luar Thailand Ruj Thammongkol berkata pendaftaran untuk pengundian di luar negara yang bermula 25 Mac dan berakhir pada 9 April (23.59 jam waktu Thai).

"Sehingga 7 April, seramai 72,779 pengundi telah mendaftar untuk mengundi di luar negara.

"Dijangka ia (jumlah pemilih) akan mencecah jumlah pengundi luar negara yang mendaftar bagi pilihan raya 2019, iaitu sekitar 119,313 orang," katanya.

Bagi memastikan pendaftaran undi berkenaan boleh diakses oleh semua warga Thailand yang tinggal di luar negara, Ruj berkata Kementerian Luar telah bekerjasama rapat dengan Kementerian Dalam Negeri yang bertanggungjawab mengendalikan sistem pendaftaran pengundian luar negara dalam talian.

"Penambahbaikan sistem pendaftaran dalam talian telah dibuat bagi memastikan pendaftaran berjalan cepat dan lancar," katanya.

Ruj berkata MFA telah melancarkan Penyelarasan Pengundian Luar Negara di Jabatan Hal Ehwal Konsular untuk meningkatkan persiapan pilihan raya di luar negara dan mengelakkan isu-isu lain berdasarkan pengalaman terdahulu.

"Bagi Penyelarasan Pengundian Luar Negara, pegawai ditugaskan untuk memantau perkembangan terkini daripada Kedutaan Diraja Thailand atau Konsulat Jeneral menggunakan Sistem Pemantauan Pengundian Luar Negara (OVMS), yang akan mengenaskini masa nyata dari seluruh dunia, demi memastikan kelancaran dan aturan yang telus," katanya.

Pengundi di luar negara akan melaksanakan tanggungjawab mereka di kedutaan atau konsulat jeneral atau mengundi melalui pos, di negara masing-masing sebelum undi mereka dikira di Thailand.

Suruhanjaya Pilihan Raya menetapkan 14 Mei sebagai tarikh pilihan raya umum manakala pengundian awal pada 7 Mei.

-- BERNAMA